NMK Dyrøy hadde løp på Evertmoen 1.- 2. september 2007
NMK Dyrøy hadde løp 1. - 2. september som
var første løp siden 2004. Her hadde klubben stått i og bygget ny bane som stod til
forventningene.

NMK Dyrøy arrangerte BC-løp 1.-2.
september på Evertmoen, Jan Bertheussen's Minneløp - som var klubbens første løp siden 2004 på ny velpreparert
og totalt ombygd bane som fikk mye skryt fra bilcrossførerne.

NMK Dyrøy lovte før løpet action på sin nye bane
og det kan man si det ble, noe publikum tydelig viste å sette pris på,
spesielt i finaleomgangene søndag. Evertmoen Motorstadion i Brøstadbotn
hadde ny ombygd BC/RCN-bane, asfalt-/ og grusbane for å tilfredsstille alle krav og
var
nesten ikke til å kjenne igjen. Banen er
blitt ca. 700 meter lang med bredde mellom 13-15 meter med
velodromsving, asfalt, alternativspor og forbikjøringsmuligheter. Startplata er flyttet til bak det relativt nybygde klubbhuset.
Det er tilkjørt hele 2 båtlass med knust grus, banen er høvlet og komprimert
og i tillegg er det lagt hele 2696 m2 ny asfalt til dette løpet.

NMK Harstad's Merethe Jacobsen var
uslåelig i sin suverene VW Boble og kjørte til seier i alle omganger og
finalen uten problemer. Med 3 heatseire på lørdag og 2 nye heatseire søndag
satte hun dermed overlegen standard for konkurrentene før finalen. Som
ventet gjorde hun alt riktig i finalen og parkerte konkurrentene medseier
og første pallplass og dro hjem med vandrepokal og seierspokal.
Verre gikk det med Harstad-juniorene
Bjørn Eirik Jørgensen og
Mikael Rist Kildal. Mikael ledet første runde men gikk på taket i andre
runde da han skulle kjøre inn i alternativsporet. Bjørn Eirik tok dermed
ledelsen til 3. runde da også han gikk på
taket nøyaktig samme plass, snakk
om uflaks. Men før disse kom til finalen kjørte begge friskt som vanlig,
Mikael hadde 5 heatseire og Bjørn Eirik 4 heatseire før finalen. Forøvrig
viste uoffisiell tidtaking at Mikael hadde beste rundetid på Evertmoen denne
helgen.
I åpen klasse kjørte Tor Hammer
suverent og
avanserte seg opp fra
C-finale til B-finale i sin Saab, og var i ferd med å lede B-finalen. Etter
at Tor hadde forsert alternativsporet, ble han dessverre hindret av en
konkurrent og Tor endte i autovernet. Han ble satt ut av spill og ble dermed
sist i B-finalen som er 9. plass totalt.
Løpet på Evertmoen var
Tor sitt
fjerde
løp, sitt første år i åpen klasse og i samtlige løp har Tor kvalifisert seg
til finaleplass, og blitt premiert. Tor er etter hvert kjent for taktisk god
og fin kjøring, samtidig som han er meget sulten på å avansere, og lar seg
ikke be to ganger om noen ”åpner døra”. Nå venter noen timer med oppretting,
og justering av saab'n, slik at de gjeveste plasseringene kan nåes, slik vi
husker Tor fra junior-klassen, der han frekventerte blant de tre beste de to
foregående år.
Finaleplass ble det ikke til Marius
Lind Johnsen eller Bjørn Espeland. Marius kjørte bra i sin nye Golf men var
1 poeng fra finaleplass søndag, havnet på 14. plass. Bjørn kjørte friskt i
sin standard lille 3-dagersbygde Honda Civic 1400
og viste konkurrentene at
kjøreerfaring er mer viktig enn trimmet og påkostet bil for å kjøre
bilcross, kom heller ikke til finale men kjørte for å ha det gøy og havnet
til slutt på en 17. plass.
se Civicen,
den enkleste av de 23 bilene Bjørn har bygd
Men stemningen var det ikke noe å si
på, verken dag- eller kveldstid. Det var meldt om kjempestemning både
fredags- og lørdagskvelden. her et bilde fra Harstadgjengens bålkos i heller
kald kveldsluft lørdagskvelden.

Se bilder tatt av Håkon Solaas
Se bilder fra
banen før løpet HER:


Det siste bildet er fra den gamle banen,
historisk bilde fra 80-tallet.
SE VIDEO AV NYBANEN HER
NB! 42 MB - TAR LITT TID Å LASTE
NED
Evertmoen Motorstadion i Brøstadbotn
hadde ny ombygd BC/RCN-bane, asfalt-/ og grusbane for å tilfredsstille alle krav og
var
nesten ikke til å kjenne igjen. Banen er
blitt ca. 700 meter lang med bredde mellom 13-15 meter med
velodromsving, asfalt, alternativspor og forbikjøringsmuligheter. Startplata er flyttet til bak det relativt nybygde klubbhuset.
Det er tilkjørt hele 2 båtlass med knust grus, banen er høvlet og komprimert
og i tillegg er det lagt hele 2696 m2 ny asfalt til dette løpet.


|