|
27. mai 2009
Kanskje den viktigste
nyheten innen sikkerhet siden introduksjonen av
hjelm og flammesikker kjøredress.
Vi hadde en
artikkel i august 2008 etter den voldsomme krasjen til Hans Bermingrud
under EM-runden i Nederland. (
Se
artikkelen her) Da takket han HANS-®systemet for at han overlevde. Nå
er systemet på full fart inn i motorsporten, også her nord.
I vår
klubb har Carl Fredrik Lyche anskaffet seg utstyret og han er utrolig
fornøyd med det nye sikkerhetsutstyret. Har du spørsmål om utstyret, ta kontakt med Carl Fredrik. Du finner
kontaktinfo på venstre side under førerprofiler.


Hans® systemet er markedets beste beskyttelse for hode og nakke ved
harde stopp. Systemet overfører kreftene, som kan gi muskelskader og i
verste fall nakkebrudd, fra nakken til sikkerhetsbeltene.
Siden lanseringen har systemet blitt påbudt i en rekke grener og klasser
som F1, F3000, Nascar, DTM, WTCC og Rally. HANS kravene kommer i
utgavene HANS Sport og HANS Pro, hvorav HANS Sport er produsert i
glassfiber/Carbon og HANS Pro produseres kun i Carbon. HANS Sport veier
ca. 500gr mer en HANS Pro, som veier 0,7kg. Disse er spesielt utviklet
for bruk sammen med standard 3" belter, ved at anlegget for beltene er
bredere.
Det er veldig viktig at
HANS®-systemet prøves for å se hvilken som passer best. Vi er alle
forskjellig bygd og derfor mener mange at HANS® må prøves hos en
forhandler og ikke bestilles på postordre.
En feil brukt HANS® kan faktisk være veldig skadelig selv i små ulykker.
Henning
Solberg og Cato Menkerud bruker også HANS®. De sier dette etter den
siste smellen i Australia: ”Uten en riktig Hans, så ville utfallet vært
noe helt annet. En G sensor i bilen målte 20G under smellen.”
Dette er 20 ganger Henning og Cato’s kroppsvekt. Et menneske hode veier
i snitt ca 5 kg pluss hjelm. Ganger vi dette med 20G kommer vi til at
Hennings hode veide ca 120kg. Henning og Cato kom fra det uten store
skader og mange mener at de kan takke utstyret som HANS®-krave, stol med vinger og et
belte som er riktig justert.
SAFETY FIRST!
Les om TRACKSA
- et banesikringsutstyr
Les om
HANS hos Kollevold Rally Import
Les om
Hans Bermingrud - "Glad at jeg lever"
Les
om HANS-systemet på denne siden og
i denne artikkelen
HANS
®
- Head And Neck Support er påbudt i flere klasser allerede og blir også
påbudt i rallycross fra 2010
Det anbefales
ikke kjøp uten videre av HANS® da dette er noe som bør prøves og
tilpasses deg. Prøv systemet først hos en som allerede har det,
eller dra til en forhandler som har flere typer. Og det er mange
variable priser rundt omkring, så sjekk priser hos flere.
HANS®-kraven kommer i
20° grader, large og medium. Den veier ca 1,2 kg som er 500 gram mer enn
"pro-serien".
HANS® har lenge blitt brukt i formel 1 og Indy Car. Det er nå krav i
Rally-VM, og det er også på full fart inn i all internasjonal bilsport
og fra 2007 er det innført et krav i alle Norske rally/Sprintrally for
WRC/Gr.N4 om å bruke HANS®-system for fører og kartleser. Her kan det
ikke brukes ettermonterte Hans anker på hjelmer. I nasjonale klasser kan
det brukes hjelmer med ettermonterte HANS®-ankere.
HANS®-kraven krever hjelm med spesielle ”ankere”. Belte og stol kan være
det samme, men det finnes også spesialtilpasset utstyr her.
HANS®-systemet produseres kun hos noen få fabrikker i verden, og i noen
forskjellige versjoner. Sparco/Schroth i ”Pro” utgaven er en (det vil si
full-carbon, som igjen gir den laveste vekten).
HANS®-kraven leveres i forskjellige grader. Gradene er bakplatens vinkel
i forhold til buen på brystbeinsstøtten. Hvis du kjører en rallybil, så
er sittestillingen mer oppreist enn f.eks i en formelbil. I en rallybil
vil nakken og ryggen være rett, nesten lik en person som står oppreist.
Her er det 20-graders HANS® som i de fleste tilfeller er riktig.
I en formelbil så er
sittestillingen mer liggende, og av den grunn så blir vinkelen på
HANS®-kraven skarpere enn i rally. Derfor brukes en HANS®-krave som har
30, eller 40-graders vinkel. Det kan også i spesielle tilfeller være
nødvendig å benytte en annen vinkel pga. et meget flatt brystbein eller
skuldre som er fremskutt.
Det neste man må finne ut er størrelse. Dette er bredden, og buen på
brystbein-støtten. Det er derfor veldig viktig at HANS®-kraven prøves
på, for
å se hvilken som passer best. Vi er alle forskjellig bygd og derfor
mener mange at HANS® må prøves hos en forhandler og ikke bestilles på
postordre.
En feil brukt HANS® kan faktisk være veldig skadelig selv i små ulykker.
Henning Solberg og Cato Menkerud bruker HANS®. De sier dette etter den
siste smellen i Australia: ”Uten en riktig Hans ,så ville utfallet vært
noe helt annet. En G sensor i bilen målte 20G under smellen.”
Dette er 20 ganger Henning og Cato’s kroppsvekt. Et menneske hode veier
i snitt ca 5 kg pluss hjelm. Ganger vi dette med 20G kommer vi til at
Hennings hode veide ca 120kg. Henning og Cato kom fra det uten store
skader og mange mener at de kan takke utstyret som HANS®-krave, stol med
vinger og et belte som er riktig justert.
SAFETY
FIRST!
Les om TRACKSA
- et banesikringsutstyr
Les om
HANS hos Kollevold Rally Import
Les om
Hans Bermingrud - "Glad at jeg lever"
Les
om HANS-systemet på denne siden og
i denne artikkelen
NB! Det er mange forhandlere
og importører og deri
forskjellige priser og system

|
|
|
Støtt våre samarbeidspartnere fordi de
støtter oss! |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Vi
treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for
motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert
for
Klikk her
for å laste ned den
nyeste versjonen.
Webmaster
administrerer nettstedet
for NMK
Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig
beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren
arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne
nettsider det
linkes til.
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk. |
|
|
|