27. mai 2009

Kanskje den viktigste nyheten innen sikkerhet siden introduksjonen av
hjelm og flammesikker kjøredress.

Vi hadde en artikkel i august 2008 etter den voldsomme krasjen til Hans Bermingrud under EM-runden i Nederland. ( Se artikkelen her) Da takket han HANS-®systemet for at han overlevde. Nå er systemet på full fart inn i motorsporten, også her nord.

I vår klubb har Carl Fredrik Lyche anskaffet seg utstyret og han er utrolig fornøyd med det nye sikkerhetsutstyret. Har du spørsmål om utstyret, ta kontakt med Carl Fredrik. Du finner kontaktinfo på venstre side under førerprofiler.


Hans® systemet er markedets beste beskyttelse for hode og nakke ved harde stopp. Systemet overfører kreftene, som kan gi muskelskader og i verste fall nakkebrudd, fra nakken til sikkerhetsbeltene.

Siden lanseringen har systemet blitt påbudt i en rekke grener og klasser som F1, F3000, Nascar, DTM, WTCC og Rally. HANS kravene kommer i utgavene HANS Sport og HANS Pro, hvorav HANS Sport er produsert i glassfiber/Carbon og HANS Pro produseres kun i Carbon. HANS Sport veier ca. 500gr mer en HANS Pro, som veier 0,7kg. Disse er spesielt utviklet for bruk sammen med standard 3" belter, ved at anlegget for beltene er bredere.


Det er veldig viktig at HANS®-systemet prøves for å se hvilken som passer best. Vi er alle forskjellig bygd og derfor mener mange at HANS® må prøves hos en forhandler og ikke bestilles på postordre. En feil brukt HANS® kan faktisk være veldig skadelig selv i små ulykker.

Henning Solberg og Cato Menkerud bruker også HANS®. De sier dette etter den siste smellen i Australia: ”Uten en riktig Hans, så ville utfallet vært noe helt annet. En G sensor i bilen målte 20G under smellen.”

Dette er 20 ganger Henning og Cato’s kroppsvekt. Et menneske hode veier i snitt ca 5 kg pluss hjelm. Ganger vi dette med 20G kommer vi til at Hennings hode veide ca 120kg. Henning og Cato kom fra det uten store skader og mange mener at de kan takke utstyret som HANS®-krave, stol med vinger og et belte som er riktig justert.

SAFETY FIRST!


Les om TRACKSA - et banesikringsutstyr

Les om HANS hos Kollevold Rally Import

Les om Hans Bermingrud - "Glad at jeg lever"

Les om HANS-systemet på denne siden og i denne artikkelen
 


HANS ® - Head And Neck Support er påbudt i flere klasser allerede og blir også påbudt i rallycross fra 2010

Det anbefales ikke kjøp uten videre av HANS® da dette er noe som bør prøves og tilpasses deg. Prøv systemet først hos en som allerede har det, eller dra til en forhandler som har flere typer. Og det er mange variable priser rundt omkring, så sjekk priser hos flere.

HANS®-kraven kommer i 20° grader, large og medium. Den veier ca 1,2 kg som er 500 gram mer enn "pro-serien".

HANS® har lenge blitt brukt i formel 1 og Indy Car. Det er nå krav i Rally-VM, og det er også på full fart inn i all internasjonal bilsport og fra 2007 er det innført et krav i alle Norske rally/Sprintrally for WRC/Gr.N4 om å bruke HANS®-system for fører og kartleser. Her kan det ikke brukes ettermonterte Hans anker på hjelmer. I nasjonale klasser kan det brukes hjelmer med ettermonterte HANS®-ankere.

HANS®-kraven krever hjelm med spesielle ”ankere”. Belte og stol kan være det samme, men det finnes også spesialtilpasset utstyr her.

HANS®-systemet produseres kun hos noen få fabrikker i verden, og i noen forskjellige versjoner. Sparco/Schroth i ”Pro” utgaven er en (det vil si full-carbon, som igjen gir den laveste vekten).

HANS®-kraven leveres i forskjellige grader. Gradene er bakplatens vinkel i forhold til buen på brystbeinsstøtten. Hvis du kjører en rallybil, så er sittestillingen mer oppreist enn f.eks i en formelbil. I en rallybil vil nakken og ryggen være rett, nesten lik en person som står oppreist. Her er det 20-graders HANS® som i de fleste tilfeller er riktig.
I en formelbil så er sittestillingen mer liggende, og av den grunn så blir vinkelen på HANS®-kraven skarpere enn i rally. Derfor brukes en HANS®-krave som har 30, eller 40-graders vinkel. Det kan også i spesielle tilfeller være nødvendig å benytte en annen vinkel pga. et meget flatt brystbein eller skuldre som er fremskutt.

Det neste man må finne ut er størrelse. Dette er bredden, og buen på brystbein-støtten. Det er derfor veldig viktig at HANS®-kraven prøves på, for
å se hvilken som passer best. Vi er alle forskjellig bygd og derfor mener mange at HANS® må prøves hos en forhandler og ikke bestilles på postordre. En feil brukt HANS® kan faktisk være veldig skadelig selv i små ulykker.

Henning Solberg og Cato Menkerud bruker HANS®. De sier dette etter den siste smellen i Australia: ”Uten en riktig Hans ,så ville utfallet vært noe helt annet. En G sensor i bilen målte 20G under smellen.”

Dette er 20 ganger Henning og Cato’s kroppsvekt. Et menneske hode veier i snitt ca 5 kg pluss hjelm. Ganger vi dette med 20G kommer vi til at Hennings hode veide ca 120kg. Henning og Cato kom fra det uten store skader og mange mener at de kan takke utstyret som HANS®-krave, stol med vinger og et belte som er riktig justert.

SAFETY FIRST!


Les om TRACKSA - et banesikringsutstyr

Les om HANS hos Kollevold Rally Import

Les om Hans Bermingrud - "Glad at jeg lever"

Les om HANS-systemet på denne siden og i denne artikkelen
 


NB! Det er mange forhandlere og importører og deri forskjellige priser og system

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.