14.
mars 2011

En stor katastrofe
Jordskjelvet og den etterfølgende
tsunamien i Japan fredag 11. mars, som
forøvrig var et av de
største som noensinne er registrert - er
en stor katastrofe for nasjonen.
Samtidig som
hjelparbeidet etter katastrofen
fortsetter i Nordøst-Japan er det
selvfølgelig ikke mye nyheter
som er tilgjengelig på hvor stor
innvirkning katastrofen og det
ødeleggende jordskjelvet vil få for
eksporten. Japan har naturligvis langt mer
alvorlige problemer å stri med for
øyeblikket.
Tragedien er ufattelig og våre tanker
går til det japanske folket.
Hvilken innvirkning har
katastrofen for motorindustrien

Bil- og motorsykkelindustrien vakler
Den japanske bil- og
motorsykkelindustrien er forståelig nok
vaklende for øyeblikket etter det
massive jordskjelvet. Mens mange av de
store industriene bare fikk små skader
har mange av deres underleverandører
og
spesielt de mindre vært berørt og kan
være ute av drift for en uke eller mer.
For et selskap som Toyota som er
avhengig av en godt timet
forsyningskjede som får deler levert med
lite
spillerom før de er på samlebåndet
kan dette skape trøbbel. Når det gjelder
Toyota har de forøvrig meldt at
selskapet donerer $ 3,600,000 til
hjelpearbeidet, og vurderer også å gi
ekstra varer og tjenester til rammede
samfunn etter behov. Samme beløpet
donerer også Nissan og Honda. Nissan
vurderer å gi mer hjelp i form av
biler, trucker og medisinske
forsyninger.
Det ser ut til at alle fortsatt
inspiserer anleggene for skader og
vurderer situasjonen hos sine
leverandører,
forhandlere og en eventuell innvirkning
på eksport. Kombinert med
skaden på infrastrukturen vi vil nok se
en
forsinket tilførsel av japanske biler
og motorsykler - kanskje en total stopp
en tid. Produsentene har sagt at
de ikke kan fullføre produksjonen om en
eller to deler mangler, da er det bedre
at de stopper produksjonen.
Dette kan også påvirke
europeiske bil- og motorsykkelprodusenter som benytter
japanske komponenter.
Til syvende og
sist kan man kanskje se at de store
japanske produsentene går glipp av en
mulighet til å ta
salg og
markedsandeler på sikt.
"Big Four"
Hendelsen har påvirket
motorsykkelbransjen på en dramatisk
måte, spesielt siden Japan er hjemmet
til
"Big Four" motorsykkelprodusenter:
Honda, Yamaha, Kawasaki og Suzuki.
De umiddelbare konsekvenser
for motorsykkelindustrien synes å være
det at nå forventes det forsinkelser i
shipping av motorsykler fra
Japan til andre land. Så langt har Honda
bekreftet at den har slått av
produksjonen på sin Saitama fabrikk,
mens produksjonen på deres
Suzuka-fabrikk er blitt gjenopptatt.
Det er forståelig at det ikke kommer så
veldig mye nytt fra bransjen men noe
informasjon blir tilgjengelig fra
Big Four selskapene: - det ser ut til at
de fleste har en midlertidig stopp eller
innskrenker for å spare strøm.
Honda
var tidlig ute med en melding at deres
første prioritet var å hjelpe og støtte
de berørte
områdene med den kapasiteten de har til
rådighet. Honda kunne bekrefte at det
hadde vært en
dødsulykke i Honda R & D Co Ltd i
Tochigi Prefecture der en arbeider døde
og 30 andre ble
rapportert skadd da en vegg kollapset i
forsknings- og utviklingsavdelingen.
De ga tidligere idag en uttalelse der de
vil stoppe produksjonen ved alle
fabrikker, inkludert Kumamoto Factory
hvor Honda produserer CBR600, VFR1200F,
DN-01 og Super Cub. Rapporten sier at
produksjonsvirksomheten
ved Kumamoto Factory vil bli stengt fra
15. til 20. mars for å spare strøm.
Produsenten skal bistå i
hjelpearbeidet for jordskjelvofrene og
har donert ¥ 300.000.000 til
hjelpearbeidet og levert 1000
generatorer
(bensindrevet og gassdrevet for
hjemmebruk) sammen med 5000
gassbeholdere. Honda sa at de vil sende
sine ansatte til å instruere hvordan man
bruker de donerte generatorene. De har
også uttalt at de ville
samarbeide for å unngå en total
elektrisk blackout fordi etterspørselen
etter elektrisitet kan overvinne
strømforsyningskapasiteten grunnet
atomkraftverkenes sammenbrudd. Videre
gir de sine ansatte og deres
familier som er berørt i en eller form
grunnet katastrofen å utsette oppstart
av arbeidet i inntil to måneder.
Det samme sies om de som skal begynne i
konsernet for neste års produksjon,
disse kan utsette eventuelle
intervjuer til sommeren, også dette for
å hjelpe samfunnet som er i stor nød.
Yamaha
gitt ut en erklæring der de rapporterer
at fabrikkene ikke ble skadet av
skjelvet. Yamaha fortsatte å holde
fabrikkene åpne men vil revurdere
situasjonen tirsdag og rapporterte at
også de vil samarbeide med hjelp til
samfunnet i form av transportable
generatorer i første omgang.
Suzuki
uttalte at de vil stanse produksjonen
frem til 17. mars og deretter vil
ledelsen i Suzuki bestemme når de vil gå
tilbake til produksjonen.
Kawasaki
har ikke gitt ut noen opplysninger etter
jordskjelvet og om det overhodet hadde
noen innvirkning på produksjonen til
motorsykkelprodusenten.
Kilder: internett, internasjonale
nyhetsbyråer, all tekst redigert lokalt

|