14. mars 2011

En stor katastrofe
Jordskjelvet og den etterfølgende tsunamien i Japan fredag 11. mars, som forøvrig var et av de
største som noensinne er registrert - er en stor katastrofe for nasjonen. Samtidig som
hjelparbeidet etter katastrofen fortsetter i Nordøst-Japan er det selvfølgelig ikke mye nyheter
som er tilgjengelig på hvor stor innvirkning katastrofen og det ødeleggende jordskjelvet vil få for
eksporten. Japan har naturligvis langt mer alvorlige problemer å stri med for øyeblikket.

Tragedien er ufattelig og våre tanker går til det japanske folket.


Hvilken innvirkning har
katastrofen for motorindustrien

Bil- og motorsykkelindustrien vakler
Den japanske bil- og motorsykkelindustrien er forståelig nok vaklende for øyeblikket etter det massive jordskjelvet. Mens mange av de store industriene bare fikk små skader har mange av deres underleverandører
og spesielt de mindre vært berørt og kan være ute av drift for en uke eller mer.

For et selskap som Toyota som er avhengig av en godt timet forsyningskjede som får deler levert med lite
spillerom før de er på samlebåndet kan dette skape trøbbel. Når det gjelder Toyota har de forøvrig meldt at
selskapet donerer $ 3,600,000 til hjelpearbeidet, og vurderer også å gi ekstra varer og tjenester til rammede
samfunn etter behov. Samme beløpet donerer også Nissan og Honda. Nissan vurderer å gi mer hjelp i form av
biler, trucker og medisinske forsyninger.

Det ser ut til at alle fortsatt inspiserer anleggene for skader og vurderer situasjonen hos sine leverandører,
forhandlere og en eventuell innvirkning på eksport. Kombinert med skaden på infrastrukturen vi vil nok se en
forsinket tilførsel av japanske biler og motorsykler - kanskje en total stopp en tid. Produsentene har sagt at
de ikke kan fullføre produksjonen om en eller to deler mangler, da er det bedre at de stopper produksjonen.
Dette kan også påvirke europeiske bil- og motorsykkelprodusenter som benytter japanske komponenter.
Til syvende og sist kan man kanskje se at de store japanske produsentene går glipp av en mulighet til å ta
salg og markedsandeler på sikt.

"Big Four"
Hendelsen har påvirket motorsykkelbransjen på en dramatisk måte, spesielt siden Japan er hjemmet til
"Big Four" motorsykkelprodusenter: Honda, Yamaha, Kawasaki og Suzuki. De umiddelbare konsekvenser
for motorsykkelindustrien synes å være det at nå forventes det forsinkelser i shipping av motorsykler fra
Japan til andre land. Så langt har Honda bekreftet at den har slått av produksjonen på sin Saitama fabrikk,
mens produksjonen på deres Suzuka-fabrikk er blitt gjenopptatt.

Det er forståelig at det ikke kommer så veldig mye nytt fra bransjen men noe informasjon blir tilgjengelig fra
Big Four selskapene: - det ser ut til at de fleste har en midlertidig stopp eller innskrenker for å spare strøm.

Honda var tidlig ute med en melding at deres første prioritet var å hjelpe og støtte de berørte
områdene med den kapasiteten de har til rådighet. Honda kunne bekrefte at det hadde vært en
dødsulykke i Honda R & D Co Ltd i Tochigi Prefecture der en arbeider døde og 30 andre ble
rapportert skadd da en vegg kollapset i forsknings- og utviklingsavdelingen.

De ga tidligere idag en uttalelse der de vil stoppe produksjonen ved alle fabrikker, inkludert Kumamoto Factory
hvor Honda produserer CBR600, VFR1200F, DN-01 og Super Cub. Rapporten sier at produksjonsvirksomheten
ved Kumamoto Factory vil bli stengt fra 15. til 20. mars for å spare strøm. Produsenten skal bistå i
hjelpearbeidet for jordskjelvofrene og har donert ¥ 300.000.000 til hjelpearbeidet og levert 1000 generatorer
(bensindrevet og gassdrevet for hjemmebruk) sammen med 5000 gassbeholdere. Honda sa at de vil sende
sine ansatte til å instruere hvordan man bruker de donerte generatorene. De har også uttalt at de ville
samarbeide for å unngå en total elektrisk blackout fordi etterspørselen etter elektrisitet kan overvinne strømforsyningskapasiteten grunnet atomkraftverkenes sammenbrudd. Videre gir de sine ansatte og deres
familier som er berørt i en eller form grunnet katastrofen å utsette oppstart av arbeidet i inntil to måneder.
Det samme sies om de som skal begynne i konsernet for neste års produksjon, disse kan utsette eventuelle
intervjuer til sommeren, også dette for å hjelpe samfunnet som er i stor nød.

Yamaha gitt ut en erklæring der de rapporterer at fabrikkene ikke ble skadet av skjelvet. Yamaha fortsatte å holde fabrikkene åpne men vil revurdere situasjonen tirsdag og rapporterte at også de vil samarbeide med hjelp til samfunnet i form av transportable generatorer i første omgang.

Suzuki uttalte at de vil stanse produksjonen frem til 17. mars og deretter vil ledelsen i Suzuki bestemme når de vil gå tilbake til produksjonen.

Kawasaki har ikke gitt ut noen opplysninger etter jordskjelvet og om det overhodet hadde noen innvirkning på produksjonen til motorsykkelprodusenten.

 

Kilder: internett, internasjonale nyhetsbyråer, all tekst redigert lokalt

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.