Lørdag 16. april:
Ogier vinner av Rally Jordan
Etter SS20: Citroen Total World Rally Team Sebastien Ogier har vunnet
Rally Jordan med den knappeste margin fra BP Ford Abu Dhabi World
Rally Team føreren Jari-Matti Latvala et halvt sekund bak.
Ogier leder
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Det er den knappeste seiersmargin i historien til WRC - den tidligere
rekorden på 0.3s var når Marcus Grønholm tippet Sebastien Loeb i
2007 Rally New Zealand.
"Utrolig, sa Ogier. "En utrolig dag, jeg måtte presse som faen i dag.
Det er en utrolig følelse, er kjempeglad. Jari-Matti var så kjapp i dag og
jeg måtte kjøre "flat out". Ogier startet
dagen med en ledelse på 31,6 sekunder etter at et taktisk spill å gå flatt
ut på den siste etappen av den første
dagen for at han ville bli hindret ved å kjøre først på veien i løpet av
dagen.
Dagens seier til Ogier er andre seier på rad i 2011 World Rally
Championship, og første gang en sjåfør har tatt en
maksimal poengsum fra et rally i år - med 25 poeng for den samlede seier
pluss tre bonuspoeng for å lede
Power Stage.
SS19 - Latvala overtar ledelsen når det er en etappe igjen
Jari-Matti Latvala overtar ledelsen med 5,8 sek fra Sebastien Ogier når det
er
en etappe igjen å kjøre. "En veldig, veldig stressende etappe, sier Latvala.
"Ogier var bra på denne etappen også, derfor kommer jeg til å presse så
hardt
jeg kan på neste etappe. Alt jeg har fått vil jeg gi. Dette er et vanskelig
spill. "
"Det var en stor stein på veien, og jeg måtte bremse, sier Ogier. "Jeg vet
ikke.
Det så ut som om noen legger ut noe på veien. " Ogier's lagkamerat Sebastien
Loeb tapte 9,1 sekunder på etappen og innrømmet at han strevde med bilen
sin.
"Jeg presset ikke på dette stadiet, sier Loeb. "Det var mange store steiner
på
veien, noen fra forrige gang på denne etappen. Det var ingen grunn til å ta
risiko,
bilen overstyrte og jeg kunne ikke holde linjen. Det er veldig vanskelig å
kjøre."
Loeb er på tredje plass med Mikko Hirvonen over to minutter lenger bak på
fjerde.
Kimi Raikkonen falt til sjette plass sammenlagt etter å ha kjørt på en stein
som
han ikke kunne unngå. Neste etappe er for kort til å få plassen tilbake.
SS17 - Latvala med avgjørende rask tid
Fords
Jari-Matti Latvala signaliserte sin vilje til å ta sammenlagtseieren i
Rally Jordan med en avgjørende rask tid på SS17.
Latvala førte sin Fiesta RS WRC rundt 4,7 sekunder raskere enn Sebastien
Loeb og 8,7 sekunder raskere enn rally leder Sebastien Ogier.
"Det ser bra ut, sier Latvala. "Ærlig talt, jeg presser virkelig hardt"
"Jeg prøvde hardere, sier Loeb. "Vi hadde ingen informasjon så jeg bare
presset så hardt jeg kunne. Ingen feil i ettermiddag! "
"Jeg måtte unngå noen steiner i veien, sier Ogier. Kanskje det ville ha
vært raskere å kjøre over dem, men noen av dem var ganske store. "
Petter Solberg dro av sånn at Mikko Hirvonen overtar fjerde plassen
sammenlagt. "Jeg kunne ikke se noe av Solberg bil, sier Hirvonen.
"Jari-Matti setter opp en god kamp, jeg er en posisjon opp nå og jeg vil
egentlig bare spare dekkene mine for
den
siste etappen." Hirvonen er i posisjon til å få ekstra poeng hvis han kan
vinne Power Stage på slutten av
dagen.
SS17 -
Petter var uheldig og krasjet
Petter Solberg
var uheldig og krasjet ut av Rally Jordan vel tre kilometer
inn på den 17. fartsprøven. Han lå på
4.-plass da uhellet inntraff.
Etter den 16. prøven skilte det 28,8 sekunder mellom franske Sebastien
Ogier og Petter Solberg, og Petter hadde god kontakt med teten før uhellet.
Han kjørte av veien og vraket bilen, men både Petter og kartleser Chris
Patterson kom fra uhellet uten skader. Likevel var det umulig å kjøre
videre,
og dermed ble han uplassert i Rally Jordan i år.
SS16 - Loeb slår tilbake
SS15 - Latvala
opp på 2. plass, Loeb taper
Mikko Hirvonen satte igjen den raskeste tiden scenen for Ford Abu Dhabi
World Rally Team, men det var hans lagkamerat Jari-Matti Latvala - bare
ett sekund tregere - som tok den største fordelen av denne etappen.
Mens Sebastien Ogier fortsatte å tape tid ved å kjøre først på veien,
gjorde Ogier's lagkamerat Sebastien Loeb en avgjørende feil og falt til
tredje plass sammenlagt. Latvala beveger seg derfor opp til andre plass.
Petter Solberg har troen
Petter Solberg tror at han fortsatt kan utfordre om seieren på
Rally Jordan,
selv om han ikke klarte å gjøre betydelige innhogg på Sebastien Ogier i
morges. Solberg mener at det nye oppsettet som ble endret hindret bilens
ytelse, så teamet gikk tilbake til gårsdagens innstillinger.
«Dekket var veldig løst i morges," sa Solberg. "Kanskje i ettermiddag vil
det være bedre. Det er tøft å være privatfører, men vi er så nær. "Du må
være veldig forsiktig, men jeg vil presse på nå. Jeg følte at jeg hadde litt
overtak over de andre gutta i går og jeg ønsker å finne det igjen."
Bli med Raikkonen på SS13
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Bli med Ogier som leder
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Fredag 15. april:
Sammendrag fra fredag
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Tilbakeblikk
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
SS12 - Loeb raskest med taktisk kjøring på siste etappe idag
SS12, Jordan River 2 (41,45 km)
Dagens siste etappe er i tre ulike deler og går langs grensen til Israel.
Det er mye
vegetasjon og et fint landskap.
Sebastien Ogier gikk raskt ut på dagens siste
etappe for å etablere en
margin til resten av feltet, mens lagkamerat
Sebastien
Loeb kjørte taktisk spill ved å stoppe opp halvveis i et forsøk på
å tvinge sine
motstandere til å bremse
ned.
Mikko Hirvonen var først ut men fikk en servostyringsfeil: "Vi gjorde de
siste 15 km
uten servostyring så vi er
heldige å være i mål. Det var faktisk et par steder hvor
vi var nære ved å
dra av."
Loeb som var nr to ut på etappen stoppet opp underveis og tar dermed sikte
på å
få de andre enten til å bremse
ned og dermed unngå å ta ledelsen men det endte
med at han ga bort for mye
tid.
"Jeg sluttet tidlig på etappen for å droppe tid, sier han. "Jeg ønsket ikke
å miste for
mye, men da gjorde jeg et par
feil og tapte mer tid."
Jari-Matti Latvala endte 8,6 sekunder bak Loeb og er dermed på tredje plass
sammenlagt. Ogier er 18 sekunder
foran Petter Solberg og 26,7 sekunder foran Latvala. Han har nå en samlet
ledelse på 31,6 sekunder, men vil kjøre
først ut i morgen. Kimi Raikkonen var femte raskest i sin Citroen.
SS11 - Latvala raskest igjen men ingen ønsker å avslutte dagen i tet
SS11, 2 Kafrain (17,20 km)
SS11 starter ved en innsjø, og de første kilometerne er det ganske
svingete
og smal vei. Den neste delen er
bredere og raskere, og vil
faktisk kjøres i motsatt retning på SS15 og SS19
på lørdag. Dette er
en veldig typisk
etappe i Rally Jordan. Jari-Matti Latvala tok sin andre
etappeseier i dag og
er nærmere en ledelse som han ønsker
holder
i morgen. De fire som leder vil nå nærme seg sluttfasen vel vitende
om at dagens samlede leder vil være i
ufordelaktig posisjon ved å
kjøre først på veien på den siste dagen lørdag.
Ingen ønsker nemlig
å være først ut i
morgen.
Latvala er 2,2 sekunder raskere enn Sebastien Ogier, som gir han
andre plass
sammenlagt. Ogier forblir i ledelsen
med 6,4 sekunder.
Petter Solberg hadde tatt SS10 i et relativt rolig tempo og er i beste
plassering til å foreta en taktisk manøver ved
å bremse ned på den
siste etappen i dag for at rivalene skal kjøre foran
ham. "Vi stoppet
på startstreken i kanskje
syv sekunder, sier Solberg. Det ble i overkant så vi må presse på nå - vi
har ikke presset
skikkelig hele tiden fordi
vi trengte en god startposisjon i morgen, men akkurat nå trenger vi å komme
nærmere."
Petter Solberg var likevel 3,5 sekunder raskere enn Sebastien Loeb, som
klaget over manglende grep og trekkraft
på første kjøring i morges. "Jeg vet ikke hvorfor jeg var så mye raskere enn
Mikko Hirvonen her i morges men
likevel så er det knapt noen forskjell.
Loeb falt ned til tredje, 7,1 sekunder bak Latvala og 3,8 sekunder foran
Solberg. Mikko Hirvonen, som kjører først
ut i morgen vil oppleve det verste av det løse underlaget kan ikke se for
mye nytte av noen taktiske trekk av
sjåførene foran ham. Han er nå over 1 minutt bak lederen og sier: "Vi taper
fortsatt tid men føler at kjøringen går
bra. Jeg vet ikke hva det er - jeg gjør alt jeg kan."
SS10 - Latvala i form - etappeseier og kun 1,2 sekund bak Ogier
SS10, Suwayma 2 (13.50 km)
En kort etappe, ganske flat sammenlignet med de andre. Men en rask
etappe
uten de store steinene og færre
riskikoer. Fredag morgen
kjøres etappen i motsatt retning.
Jari-Matti Latvala sju sekunder
raskere enn hans tid fra i morges.
Sebastien Ogier var bare 1,2 sekunder foran og øker sin sammenlagt
ledelse
kun marginalt.
"Det var bra - en svært rask etappe, fin å kjøre, sier Ogier.
"Jeg kommer
til å fortsette som dette og se hvordan
det går." Ogier's
teamkompis, Sébastien Loeb var igjen i gnistrende form,
0,3 sekunder
tregere enn sin
lagkamerat. Det var nok til å flytte ham opp til andre
plass sammenlagt,
foran Latvala og bare 7,7 sekunder bak
Ogier.
"Jeg var litt over grensen noen ganger," innrømmet Loeb. "Jeg gjorde
noen feil på slutten der jeg gikk
bredt og tapte litt tid."
Mikko Hirvonen var fem sekunder raskere enn han var i morges da han
fortsatte å kjempe i en baktropp mot den
løse overflaten. "Jeg føler at jeg har kjørt så fort jeg kan på denne
etappen, sier han. "Jeg ønsker ikke å miste
mye mer tid i ettermiddag, men vi får se hva som skjer på slutten
av dagen."
Petter Solberg var ikke affisert av 9 sekunder bak den raskeste tiden, selv
om det tok han til fjerdeplass bak
Ogier, Loeb og Latvala. 42 sekunder skilte mellom ham og Hirvonen på
femteplass. Men kan Petter ha råd til å
kjøre relativt konservativt og fortsatt tjene en taktisk fordelaktig
posisjon i startrekkefølgen i morgen?
"Det ser ut som de andre tar et stort kutt der inne et sted og jeg har bare
savnet det", sa han på slutten av
etappen.
Kimi Raikkonen endte på syvende plass samlet takket være Mads Østberg, som
stoppet med mistanke om
overføringsfeil underveis i etappen. Østberg's lagkamerat Matthew Wilson var
lykkeligere med sin prestasjon
enn han hadde vært denne morgenen. Opp en plass til sjette takket være
Østbergs brudd.
SS9 - Ogier tar ledelsen, Petter 2. plass sammenlagt
3 av dagens seks etapper er ferdig, Petter og Chris er 2. plass i
sammenlagt.
Sébastien Ogier leder rallyet,
mens Sébastien Loeb er på tredje. - Det har gått
veldig bra så langt, sier
en fornøyd Petter Solberg. - Jeg tapte litt
tid på SS9
etter at jeg nesten kjørte av, men klarte å komme tilbake på
veien.
Sammenlagt etter SS9: 1. Ogier, 2. Petter +7,2, 3. Loeb +7,4, 4. Latvala
+9,8, 5.
Hirvonen +51,5, 6. Østberg +55,5
7. Wilson +1.26,2, 8. Raikkonen +1.30,8
Henning Solberg pensjonert på SS9 grunnet motorproblemer.
SS8 - Petter raskest mens Eyvind Brynildsen måtte bryte

Det går veldig greit så langt, sier Petter Solberg.
Eyvind Brynildsen traff en stein på SS8, og
måtte bryte.
Petter slår tilbake
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
SS7 - Loeb raskest mens Petter var fjerde raskest

SS7 Suwayma 1 er en kort etappe, 13,5 km, ganske flatt sammenlignet med de
andre, og
den er raskt. Det er ikke
så mange
steiner og overflaten er ganske
hard og ren, så det er færre risikoer.
Sébastien Loeb har gått raskest ut på
åpningsetappen av Rally Jordan, 1,8 sekunder raskere enn lagkameraten
Sebastien Ogier og 10,4 sekunder raskere
enn Mikko Hirvonen. Løse forhold var
forventet å være en betydelig
hindring
for Hirvonen, Loeb og Ogier, sjåførene
som kjører først på etappen. Noe skuffet Petter Solberg sa at han
bare hadde
seg selv å skylde for bare å være
fjerde raskeste: "Jeg fikk ikke rytmen, dette
var ingen god etappe
for meg
og det er min feil" sa Petter etter første
etappe
i dag.
Loeb styrer tempoet
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Torsdag 14. april:
Fredag og lørdag kjøres som planlagt
Fredagens og lørdagens tidsplaner vil kjøre som opprinnelig planlagt,
noe som betyr at
den første etappen av
Rally Jordan vil fredag blir SS7, Suwayma. De første bilene forlater
serviceparken
ca 8.45 fredag.
Høydepunkter
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Torsdagens pressekonferanse
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Torsdag 14. april:
Petter Solberg raskest på shakedown
Petter Solberg signaliserte sin intensjon om å bli en vinner igjen
etter at han var
raskest på shakedown. Solberg og kartleser Chris Patterson satt raskeste tid
i sin
Citroen DS3 WRC - som forøvrig er utarbeidet av hans eget PS Engineering
Team.
Shakedown ble holdt i varme og solrike forhold 7 km nord for
serviceparken ved
Dødehavskysten. Det ble en kortere distanse enn oppsatt tidsplan på grunn av
forsinkelsene oppstått ved forsendelsen av biler, reservedeler og
serviceparken.
Petter som har liten eller ingen erfaring med de reviderte Michelindekkene
sa:
"Det var tøft å være her uten å ha hatt en sjanse til å gjøre noe med de nye
dekkene, nettopp fordi det er ganske stor forskjell. Men vi hadde ikke noe
valg
så vi bare gjorde det beste vi kunne. Jeg har lært mye mer om dekkene nå
tross
kort etappe men jeg er klar til å starte kampen.
"Jeg må gå rett ut i alle ledd for å komme til toppen, og jeg liker å kjøre
med store
angrep. Vi får se."
Syv ganger verdensmester i rally Sébastien Loeb var nest
raskest i Citroen Total
World Rally Team DS3 WRC, fire tideler tregere enn Solberg.
Jari-Matti Latvala ble ytterligere tre tideler på drift i en Ford Fiesta RS
WRC, han sier det var greit å få en følelse av
de nye dekkene selv om det var en kort etappe, uansett er det for kort tid
til å gjøre innstillinger med hensyn til
kjøreegenskaper. Den andre Ford Abu Dhabi World Rally Team føreren; Mikko
Hirvonen - havnet på fjerde.
Petter;
raskest på shakedown
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Raskeste Ford; Jari-Matti Latvala
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Torsdag 14. april:

Sébastien
Loeb tror han må kjempe hardt
Sébastien Loeb tror han må kjempe hardt helt fra begynnelsen av Rally
Jordan. Slik det er nå kjøres det nå over to dager i stedet for tre, lagene
har mindre incentiv til å bruke taktikk. Vi gjorde en gjennomkjøring med
leiebil stedet for vår vanlige bil på grunn av shipping forsinkelsen, sa
Loeb. Leiebilen var en stor 4x4 så det var litt som å kjøre en lastebil. Å
ta
notater i disse forholdene var litt vanskeligere, men jeg prøvde å gjøre
mitt beste. Det er det samme for alle.
Det kommer til å være litt mer vrient. vi skal være nummer to på veien på
den første dagen så vi må umiddelbart gå på så fort som mulig for vi har
ikke vil miste. Fjorårets Citroen's Sebastien Ogier har pådratt seg
tidsstraff
slik at han ville kjøre først på veien på den siste dagen.
Vi får se hva vi kan gjøre for å prøve å holde kontakt med
fronten, men det
kan være bli et vanskelig løp for meg. Biler vil begynne å forlate service
for
åpningsetappen av Rally Jordan i morgen (fredag) kl 8.45.
Loeb gjennom shakedown
(NB! WRC har stor pågang, prøv på nytt om du ikke får kontakt..)
Torsdag 14. april:
Serviceparken tar
form
Etter en krevende
reise fra Trieste kom lastebiler med
nødvendig infrastruktur til serviceparken ved Dødehavet
like etter midnatt onsdag. Noen av de 37 konvoiene
hadde blitt forsinket ved havnen i Haifa mens papirene
ble sjekket som resulterte i at teamene sto overfor et
kappløp mot tiden. Å organisere seg tar normalt noen
dager men nå når bilene kom var det om lag tre timer
arbeid for å få bilene klare for teknisk kontroll.
Normalt kommer
utstyr og biler på lørdag før et rally, da
er det lastebilteamet på 5-6 mann som begynner å
bygge opp på søndag. På denne måten blir alt klart for
det øvrige team å komme på tirsdag for å arbeide på
bilene.
Nå
er det dobbelt så mange til å gjøre denne jobben og det har vært jobbet
non-stop siden lastebilene ankom.
Det er forståelig nok et stort rush, men det har vært iherdig jobbing fra
alle til å få serviceparken klar i løpet av få
timer. Å bygge en servicepark over natten er en stor oppgave og noe de
sikkert ikke vil gjøre om igjen. Teamene
har kommet sammen og er nå i posisjon til å kjøre en forsinket shakedown i
formiddag.
Etter shakedown
vil førerne dra 120 km til den historiske byen Jerash for den seremonielle
starten kl 17.30
Onsdag 13. april:
Idiotisk
å avlyse shakedown
Den forsinkede ankomsten til rallybilene
i Rally Jordan leder til stadige endringer i
avviklingen av rallyet. Nå vil arrangørene droppe shakedown, og kjørerne
risikerer å ikke
få testkjørt bilene før løpene. Problemene startet da den planlagte
transporten til Jordan
måtte endres, og det ble satt opp en ny båt i siste liten. Båten som har
alle teamenes
trailere ombord reiste fra Triste i Italia i forrige uke, og la altså ikke
til kai i Israel før i formiddag.
Rallyet skulle opprinnelig ha startet med "shakedown" i dag men det ser ut
til å ikke bli noe av til førernes
store fortvilelse. Foreløpig så ser det ikke ut som at det blir noen
shakedown, noe som er helt idiotisk. Det er
noe førerne trenger for å få sjekket at alt er i orden med bilene, men
muligens kan den kjøres i morgen.
Onsdag 13. april:
Utstyr
på plass i Haifa
Nå skal båten
som frakter alt av biler og utstyr være i havn i Haifa. De har startet
arbeidet med å lesse utstyret av båten, deretter skal de gjennom
tollkontrollen som
sannsynligvis tar lang tid.
Tirsdag 12. april:
Problemer:
utstyr forsinket
Allerede
før Rally Jordan har startet, har arrangøren støtt på flere problemer. Det
aller
største problemet har vært å få bilene på plass i Jordan. Årsaken er at
båten som
transporterte alt av biler og tidtakerutstyr ble forsinket på vei mot
Israel.
Se flere videoer på
WRC.com
Rally
Jordan
Se
reportasje fra Rally
Portugal 2011
