21.05.2012

 

Gjør hva du vil med oblatene

Fra og med 1. mai 2012 er det slutt på ordningen med oblater (kontrollmerker) på skiltene til norskregistrerte kjøretøy.

Det blir altså ikke sendt ut oblater i 2012. Hva du gjør med de gamle oblatene på skiltene er opp til deg, nå kan du imidlertid fjerne den.

Biloblatene er historie
Nå er det slutt på ordningen med oblater (kontrollmerker) som viser at årsavgiften, forsikring på bilen er betalt og EU godkjent. I år får ingen bileiere tilsendt oblater som de skal feste på bilskiltene sine. Bedre kontrollmetoder gjør at klistremerkene som hvert år har hatt ulik farge nå er overflødige.

Sparer 20 millioner
Avviklingen av oblatordningen vil bidra til forenkling og reduserte kostnader. Statens vegvesen sparer 20 millioner når vår største postutsendelse nå opphører. Sverige innførte denne ordningen for noen år siden. - Mange vil nok i løpet av sommeren lure på hvor oblatene blir av, sier avdelingsdirektør Kari Aamot i Statens vegvesen. – Vårt budskap til alle er: du trenger ikke ringe oss og lure, oblatene kommer ikke!

Sjekk selv at du har alt i orden
Dette må du som eier kjøretøy imidlertid alltid ha i orden for at du skal kjøre lovlig:

Kjøretøyet må:
være forsikret
være EU-godkjent
ikke være begjært avregistrert
ikke være meldt stjålet
ikke være i en salgsprosess og hvor eierskiftet ikke er ferdigregistrert
ha årsavgiften betalt

   
  Det er viktig at du som kjøretøyeier sørger for at nevnte forhold er i orden:
   
Forsikring
Du må ha forsikring på kjøretøyet.
   
EU-kontroll
EU-kontrollen må være i orden. Du kan sjekke når kjøretøyet ditt skal til EU-kontroll ved å bruke
SMS-tjenesten; send registreringsnummeret ditt til 2282 Her får du opplyst når du skal til EU-kontroll og om du har betalt årsavgiften (Tjenesten koster kr. 3,- pr mottatt melding.)
Frist for EU-kontroll kan du sjekke på www.vegvesen.no
   
Årsavgift
O
m årsavgiften er betalt. Dette finner du ut via MinID www.difi.no
   
  Sjekk EU-kontroll, kjøretøyets tekniske data og hvilken tilhengervekt kjøretøyet kan trekke på “Bil og henger" app som du kan laste ned i Apples AppStore og fra Android Market.
   

Har du spørsmål, sjekk med Statens vegvesen eller ring en av trafikkstasjonene.

Utdatert løsning
– Vi har i noen år ment at oblatene har vært utdaterte, fortsetter Aamot. Statens vegvesen har utviklet nye måter å kontrollere kjøretøy på de siste årene, som gjør at vi kan målrette kontrollene bedre enn tidligere. Nå identifiserer vi de kjøretøyene det er noe galt med og kontrollerer disse, mens vi tidligere måtte vinke inn tilfeldige kjøretøy som vi kontrollerte.

Ny teknologi skal sjekke deg
Myndighetene skal heller bruke foto- og datateknikk til sine kontroller. Nå overtar vegvesenets egenutviklede skiltgjenkjenningssystem kontrolljobben. Dette har vært prøvd testet ut siden 2009. Toll- og avgiftsmyndighetene vil legge om sine kontroller som følge av endringen. Ved hjelp av datateknikk vil de raskt kunne kontrollere om et kjøretøy har den nødvendige godkjenningen.

Bileier har ansvaret
Alle har ansvar for at kjøretøyet de eier er i god stand. – Kontrollene våre er et viktig trafikksikkerhetstiltak, som vi stadig jobber med for å bedre, påpeker Kari Aamot.

Gjør hva du vil med oblatene
Om alt er i orden med kjøretøyet, EU-kontroll og forsikring m.v. kan du bevege deg lovlig.
Hva må være i orden med kjøretøyet for at du skal kjøre lovlydig?
Sjekk www.vegvesen.no/oblat

Men hva du ønsker å gjøre med de gamle oblatene legger ingen seg opp i. Vil du fjerne dem kan du gjøre det (etter 1. mai).


Les: "Ble stoppet for det som IKKE manglet"
 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk