14.05.2012

 

Monstrene inntok Skien



Med spektakulære svev og publikumsvennlig satsing, inntok monstrene Grenland Motorsportsenter i helgen. Det skulle vise seg å bli dramatikk helt til siste stund.

Crazy Boy Bobla suste ut av banen og ned i myra.
 
Peter Nymans monsteret Thor svevde høyt.
 
Skiensgutten Joachim Knudsen vant sin klasse.
 
Bilder: Fredrik Benjaminsen, Telemarksavisa

Det er 19 år siden monstrene braket sammen sist her i Norge. KNA Telemark og NMK Grenland hadde på relativt kort varsel fått i oppgave å være vertskap for Scandinavian Cup. Dette etter at Oslo, som var opprinnelig påtenkt, måtte forkastes.

Les også: MonsterTrucks i Harstad

Det var også et team fra Sverige som tok seg av hovedoppgavene under løpet, dette for å få så lik som mulig ledelse på hvert løp i den skandinaviske cupen. Et av medlemmene i KNA Telemark forklarte villig bort historien til monsterracet og kunne også fortelle om deltakeren Jan Svensson, som var en av de første med monsterrace truck i Skandinavia. Han har også vært med på alle løp i 20 år.
- Hvorfor slutte? Det er jo så gøy, sier Jan Svensson.

Bilen han kjørte var en Toyota Pickup med ca 600 hk og gikk under navnet Mud Hunter i klassen Fullsize.

Det ble arrangert flere innledende omganger, etter dette kunne man prøve å forbedre tiden sin, noe få benyttet seg av. Til slutt var det finaler og kun den raskeste sto igjen som vinner på Grenland Motorsportsenter.

Lokalt talent
Det viste seg fort på søndagens kjøring at tempoet var satt betydelig opp hos førerne. Skiensgutten Joachim Knudsen var lysten på revansje etter lørdagens rundtur. Joakim som var den yngste deltakeren på stevne, slet med noen tekniske problemer i første omgang, men det skulle ikke stoppe skiensgutten fra å kjempe om seieren. Etter andre omgang tok han ledelsen i smallsize-klassen.

I klassen midsize dominerte svensken Benny Jacobsson i sin Bola VW boble ved navnet Crazy Boy. Bobla endte i en av de innledende omgangene i myra nedenfor banen men det stoppet ikke her. For i neste omgang endte målhoppet i en skjev landing og bobla satte kursen rett mot sin konkurrent, hvor det ble et sammenstøt og Jacobssons Crazy Boy tok en tur rundt på taket, som også eneste rulling på søndag. Den sympatiske svensken stiller seg mot publikum, bukker og spør om det var perfekt nok, mens han ler godt. Tross en sliten boble, var han ved veldig godt mot, og kom seg tilbake i konkurransen senere på dagen.

I de størstes klasse var det ingen ringere enn svensken Peter Nyman med monsteret Thor, en Chevrolet på 1475 hestekrefter, som kunne skremt vannet av hvem som helst. Med luftige svev og spektakulær satsing, laget Peter Nymans Thor show som alle er tilfreds med.


Svensk konge
I de siste innledende omgangene og finale, skulle unggutten Joakim få kjørt seg. Etter et tap, gruslegger han motstanderne og går inn til en velfortjent seier i den minste klassen. Dette er et talent man nok vil få stifte ytterligere bekjentskap til i årene framover og et friskt pust innen norsk motorsport.

I klassen over imponerte Mikael Andri Fridriksson. Etter å ha blitt påkjørt av Crazy Boy Bobla, freste Mikael i sin Mad Max inn til seier. Selv kan han ikke helt tro det er sant, mens han smiler bredt fra øre til øre. Bak han kom Benny Jacobsson på en andreplass og Erik Halvorsen på en fin tredjeplass.

I den største klassen var det ingen ringere enn svensken Peter Nyman i sin Thor som ble kongen av Grenland Motorsportsenter, foran Patrik Tenbrock i sin Lamborghini Countach, lettere kalt Putte 2 på en andreplass.

 

Kilde: Telemarksavisa www.ta.no

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk