Polo'en VW skal
konkurrere med i WRC
neste år er utstilt
i Østerrike og
en nordmann
kan bli fører
VW meldte i mai fjor at de
fra 2013-sesongen skal
kjøre
WRC verden rundt.
Bilen
de skal konkurrere
med – Polo R WRC,
den hotteste Polo
noensinne – står som
en attraksjon
utstilt i
østerrikske
Wörthersee for årets
GTI-treff i disse
dager.
Volkswagen lokker
forøvrig med nye
fristelser på
utstillingen hvor tusenvis
av GTI-entusiaster
er samlet.
Les mer og se bilder fra
utstillingen
I
januar står de på
startstreken
Volkswagen skal
satse på WRC og går
tungt inn i
rallysportens
flaggskip. Når neste
års rallysirkus
starter stiller de
på startstreken med
en spesialutgave av
Polo. Og ambisjonene
er klare: Å vinne!
Betydelig satsing på
utvikling
Dette er
selvfølgelig
kjempespennende for
oss. WRC en stor
sport i Norge og
dette blir
naturligvis et
spennende
utstillingsvindu for
Volkswagen, sier Jan
Erik Haugen som er
informasjonsansvarlig
for Volkswagen hos
importøren Harald A.
Møller AS. Han var
tilstede på Sardinia
– hvor rally-Poloen
ble avduket på et
event for hele
verdenspressen i mai
2011. Det
er klart vi snakker
betydelige summer.
VW går heller ikke
inn på noe sånt som
dette uten å ha
klart mål om å bli
best. Og da må man
selvfølgelig ha
ressurser som står i
forhold til det.
Bygger opp teamet
Nå har VW brukt et
år til å bygge opp
teamet og få alle
detaljene på plass.
Nå har de vel et
halvår igjen som går
til testing og
videreutvikling samt
at teamet skal på
plass til de er på
startstreken i
januar 2013.
I første omgang har
VW bekreftet at
satsingen skal vare
i minst tre år,
altså til og med
2015-sesongen.
Nordmann bak rattet?
Mulighetene er store
for at en nordmann
blir utnevnt til
sjåfør på en av
bilene. Andreas
Mikkelsen har nemlig
gjort et solid
inntrykk på sjefene
i VW Motorsport med
sin kjøring i
utvalgte VM-runder
samt IRC-serien for
Skoda.
Det hadde
selvfølgelig vært
veldig moro for oss
hvis det hadde
sittet en nordmann
bak rattet, det er
det ingen tvil om.
Vi får påvirke så
godt vi kan, sier
Haugen.
Liten kjapp sak med
300 hk
Rallybilen har en
1,6-liters
turbomotor som har
utgangspunkt i 1,6
TSI men som skal yte
ca. 300 hk og 350
NM. Dette sørger
for at null til
hundre går unna på
4,1 sekunder.
WRC-Poloen ser
virkelig heftig ut
og dette er jo en
bil som både tåler
krefter og styling.
Lanserer også gatebil
Polo R WRC Street er
en konseptbil som
har mye til felles
med rallybilen når
det gjelder
utseende, med store
spoilere, diffuser,
sportsoppheng og
R-WRC-logoer.
Volkswagen viser
denne i Wörthersee
som en teaser for en
meget begrenset
serie med
nesten-rallybiler
for gatebruk de
planlegger å lansere
i 2013.
Bilen har en 2,0
TSI-motor med 220
hk, noe som borger
for pirrende
ytelser.
Les mer og se bilder fra
utstillingen
 |