18.05.2012

 
 

Polo'en VW skal konkurrere med i WRC neste år er utstilt i Østerrike og en nordmann kan bli fører

 
 
 
 
 
 

VW meldte i mai fjor at de fra 2013-sesongen skal kjøre
WRC verden rundt.

Bilen de skal konkurrere med – Polo R WRC, den hotteste Polo noensinne – står som en attraksjon utstilt i østerrikske Wörthersee for årets GTI-treff i disse dager.

Volkswagen lokker forøvrig med nye fristelser på utstillingen hvor tusenvis av GTI-entusiaster er samlet.
Les mer og se bilder fra utstillingen

I januar står de på startstreken
Volkswagen skal satse på WRC og går tungt inn i rallysportens flaggskip. Når neste års rallysirkus starter stiller de på startstreken med en spesialutgave av Polo. Og ambisjonene er klare: Å vinne!

Betydelig satsing på utvikling
Dette er selvfølgelig kjempespennende for oss. WRC en stor sport i Norge og dette blir naturligvis et spennende utstillingsvindu for Volkswagen, sier Jan
Erik Haugen som er informasjonsansvarlig for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller AS. Han var tilstede på Sardinia – hvor rally-Poloen ble avduket på et event for hele verdenspressen i mai 2011. Det er klart vi snakker betydelige summer. VW går heller ikke inn på noe sånt som dette uten å ha klart mål om å bli best. Og da må man selvfølgelig ha ressurser som står i forhold til det.

Bygger opp teamet
Nå har VW brukt et år til å bygge opp teamet og få alle detaljene på plass.

Nå har de vel et halvår igjen som går til testing og videreutvikling samt at teamet skal på plass til de er på startstreken i januar 2013.
I første omgang har VW bekreftet at satsingen skal vare i minst tre år, altså til og med 2015-sesongen.

Nordmann bak rattet?
Mulighetene er store for at en nordmann blir utnevnt til sjåfør på en av bilene. Andreas Mikkelsen har nemlig gjort et solid inntrykk på sjefene i VW Motorsport med sin kjøring i utvalgte VM-runder samt IRC-serien for Skoda.

Det hadde selvfølgelig vært veldig moro for oss hvis det hadde sittet en nordmann bak rattet, det er det ingen tvil om. Vi får påvirke så godt vi kan, sier Haugen.

Liten kjapp sak med 300 hk
Rallybilen har en 1,6-liters turbomotor som har utgangspunkt i 1,6 TSI men som skal yte ca. 300 hk og 350 NM. Dette sørger for at null til hundre går unna på 4,1 sekunder.
WRC-Poloen ser virkelig heftig ut og dette er jo en bil som både tåler krefter og styling.

Lanserer også gatebil
Polo R WRC Street er en konseptbil som har mye til felles med rallybilen når det gjelder utseende, med store spoilere, diffuser, sportsoppheng og R-WRC-logoer.
Volkswagen viser denne i Wörthersee som en teaser for en meget begrenset serie med nesten-rallybiler for gatebruk de planlegger å lansere i 2013. Bilen har en 2,0 TSI-motor med 220 hk, noe som borger for pirrende ytelser.
 

Les mer og se bilder fra utstillingen

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk