Fortsetter sin bratte
lærekurve mot 24-timersløpet i Le Mans
Utfordringen å forberede den radikale racerbilen for sin racingdebut på Le
Mans fortsetter. Den eksperimentelle racerbilen Nissan DeltaWing sparket i
gang det europeiske testprogrammet på Snettertonbanen i Norfolk i England
der teamet fikk muligheten til å foreta utviklingsarbeid for vått underlag
sammen med dekkpartneren Michelin med den innovative 1,6 liters Nissan DIG-T
turbomatede bilen. Nissan DeltaWing teamet fikk verdifull informasjon om den
nyvinnende bilens ytelser under typiske europeiske baneforhold etter å ha
gjennomført hele utviklingsarbeidet så langt i USA.
DeltaWing-laget i Le
Mans
Nissan og NISMO har kunngjort at deres japanske GT-stjerne Satoshi Motoyama
vil bli den tredje føreren av Nissan DeltaWing under 24-timersløpet i Le
Mans. NISMO-føreren og tre ganger Super GT-vinner Motoyama vil utgjøre laget
sammen med britiske Marino Franchitti og tyske Michael Krumm som vant 2003
JGTC-tittelen (nåværende Super GT) sammen med Motoyama.
Le Mans 16. og 17. juni nærmer seg
Nissan DeltaWings testing i England avsluttet den andre testen på Snetterton
og den korte testperioden fortsetter i Frankrike og Spania i mai før det
avsluttes når den kjører fram sammen med de andre deltakerne i
24-timersløpet på Le Mans under den offisielle ACO-testen før Le Mans den 3.
juni.
Om Nissan DeltaWing prosjektet
Nissan DeltaWing er et eksperimentelt prosjekt som har som mål å endre
utholdenhetsløpene ved å prøve å fullføre det franske 24-timers løpet med
halvparten av drivstofforbruket og halvparten av dekkforbruket av det som
normalt brukes. Dette er debuten til Nissan DeltaWing i 24-timers løpet i Le
Mans. Nissans deltakelse i programmet ble kunngjort i mars, der produsenten
ikke bare leverer motoren, men også ytterligere tekniske ressurser til
bilens debut.
Bilen er konstruert av noen av de største navnene i amerikansk motorsport,
inkludert prosjektets administrerende partner og grunnlegger av American Le
Mans Series, Don Panoz, racinglegenden og konstruktøren av Nissan DeltaWing,
Dan Gurneys All American Racers organisasjon sammen med Le Mans deltakeren
Duncan Dayton's Highcroft Racing.
Nå er det helt opp til Nissan DeltaWing teamet å forsøke å ta bilen gjennom
verdens mest krevende 24-timersløp der de bruker Nissans spesialutviklede
1,6 liters DIG-T motor og dette bare 101 dager etter at bilen kjørte ut på
en racerbane for første gang.
Nissan GT Academy
GT Academy er et samarbeid mellom PlayStation® og Nissan som bruker den
virtuelle verdenen i Gran Turismo®5 spillet for å finne racingtalenter av
denne verden.
I 2011 var det over 90.000 spillere fra hele Europa som meldte seg på en
online tidsprøvekonkurranse på GT5TM og der de 20 raskeste i hvert område
ble med i de nasjonale finalene i mai. To vinnere fra Frankrike, Tyskland,
Italia, Nederland, Iberia (Portugal og Spania)
og Storbritannia kom med til neste stadium – GT Academy Race Camp på
Silverstone. Etter en uke med intens konkurranse i Nissan-biler ble 20 år
gamle Jann Mardenborough fra Cardiff, Storbritannia, utropt som vinner av
hoveddommeren og tidligere Formel 1 fører Eddie Irvine.
Mardenborough, sammen med sitt motstykke fra USA-versjonen av GT Academy
deltok så i et intensivt Førerutviklingsprogram basert i Storbritannia.
Paret kvalifiserte seg for internasjonal racinglisens og vil nå kjempe om
den ultimate premien – å kjøre en racingoppsatt Nissan 370Z GT4 i Dubai
International 24 Hours.
Den virtuelle racingverden
finner ekte racingtalenter
Vinneren av 2008/09 GT Academy, Lucas Ordoñez (en 23 år gammel spansk
student da han vant konkurransen) er nå profesjonell racerfører som kjørte
inn til en imponerende andreplass i LMP2 klassen i 24-timersløpet i Le Mans
i 2011 for Signatech Nissan Team og fulgte det opp med å vinne
Intercontinental Le Mans Cup serien.
Vinneren av 2010 GT Academy, Jordan Tresson, en da 21 år gammel fransk
bilteknikkstudent, vant Blancpain Endurance Serien 2011 for PlayStation
Nissan Teamet. Begge er levende bevis på svaret på spørsmålet som
PlayStation og Nissan stilte – ”Kan den virtuelle racingverdenen finne fram
til et ekte racingtalent?” - et rungende ja!