Neste år er det videre
utdannelse
Junior har nemlig
planer om
å gå videre på VG2 flyfag
og
flymekanikerutdannelse etter
dette skoleåret på
VG1
elektrofag på
Stangnes.
Neste år blir det
enten Bardufoss, Bodø, Skedsmo
eller Sola, så dette kan bli
siste sesong
med crosskart
på en stund.
Trening er viktig når man skal
hevde seg
Junior har det hektisk for
tiden. Innimellom daglig
skole
og trening ser han seg tid
til skruving, sveising og
mekking sammen med
pappa.
Fysisk
trening er viktig når man skal
hevdeseg nasjonalt
og
internasjonalt.
Man må være fysisk sterk og
utholdende for å klare å være
konsentrert og holde fokus
på
både egen
kjøring og konkurrentene, det
blir flere
økter i uka på Stamina i tillegg til gymtimene
på skolen.
Sesongen 2013 for Junior
Siste sesong byttet Carl Henrik
opp til 250cc-klassen,
og kjørte
med standard motor rett fra
ramma i
cross-sykkelen. Det ble litt
mindre aktivitet enn tidligere
på grunn av eksamen og
familieaktiviteter,
men det ble
gode resultater i de
løpene han stilte opp i. Heatseiere
og andre startspor på
Solør, men
geartrøbbel i finalen,
og
tredjeplass i NM-runden på
Orkla. Høydepunket var
NEZ-finalen i Finland
hvor han overasket alle med en
2. plass i et stjernespekket
startfelt. Her hjemme ble
det
fine
plasseringer i løp i Lofoten og
på Harstad
Motorsport Senter i Åsegarden.
Planer for sesongen 2014
Junior og Crosskart
I år skal Carl Henrik kjøre alle
NM-runder;
NM-runde hos NMK Vikedal,
Haugesund
NM-runde hos NMK Orkla,
Trondheim
NM-runde hos KNA
Solør, Flisa
NM-runde hos NMK Grenland, Skien og
NM-runde hos NMK Gjøvik, Lena samt
hele
NEZ-championship;
NEZ-runde hos KNA Solør, Flisa her på
berget,
NEZ-runde i Arboga, Sverige,
NEZ-runde
i Nysum/Aalborg
i Danmark, og
NEZ-runde i Hyvinkää i
Finland.
Det blir mye reising med både
fly og lastebil og gutta
regner med å kjøre 8-9000
kilometer. Senior sier at de
sparer
mye på å parkere hos en kompis
på Kongsvinger
mellom løpene.
Motoren er sendt til overhaling
hos en ekspert på
Østlandet, som
skifter hele rådepartiet og gjør
en del
forandringer som er så hemmelige
at selv sjåføren ikke
får vite
alt.
Teamet har også handlet
reservemotor; en KTM 250 lik
den
som sitter i, men et par år
eldre. Denne har
gått i
NM-løp tidligere og er
nyoverhalt før sesongen.
Junior og Motocross
I tillegg gleder Carl Henrik seg
til å kjøre MX på den
nye banen
på Harstad Motorsport Senter i
Åsegarden.
Han satser på å kjøre motocross
innimellom
Crosskart-kjøringen denne
sommeren.
Motoren i cross-sykkelen
er den samme som satt i
crosskarten i
2011 og 2012, så det er kanskje
den
råeste 125-kubikkeren her i
området.
Senior og Rallycross
Rallycross-sesongen blir
enklere iflg. senior;
Norrlandsveckan i
Sverige og forhåpentligvis noen
lokale løp hvis
det passer inn i terminlista.
Sjåføren
mener selv han er i ferd med å gå
ut på datostempling
og sier det kan bli
en RCN-bil til salgs etter denne
sesongen :-( mer får ikke
reporteren vite .......
Håper han trener mye og får det
til slik at han fortsetter....
Vinterjobbing
med
Crosskarten
Det tar en tre ukers tid å
strippe ned Crosskarten. Alle
deler skal vaskes og sjekkes,
lager og foringer byttes,
og
alle deler som ikke kan brukes
på nytt
blir kjøpt inn
eller laget på
Metallsløyden. Ramma blir
rensket for
gammel lakk og alle
sveiseskjøter blir sjekket for
sprekker.
Dette er noe som forøvrig er
blitt gjort etter
hver sesong.
Ramma er den samme som da karten
var
ny før 2011-sesongen. Så
langt har det heldigvis ikke
vært rulling eller
store krasj.
Det tar flere uker å bygge opp
karten igjen. Noen ting
blir
gjort på samme måten som
tidligere, mens andre
ting
forandres og forbedres. I år
blir det nye dempere
foran og
litt forandringer på
forstillinga. Det blir montert
Uniballs slik som på større
biler, og nye styrestag som
skal
gi bedre kjøreegenskaper.
Enkelte aluminiumsdeler blir
fargekodet for å gjøre det
enklere ved service og
reparasjoner ute på løp. Dette
blir gjort med anodisering,
en skummel prosess som
involverer syrebad og strøm.
Etter et lite uhell i fjor med
vinkelsliper, er det blitt fokus
på verneutstyr i garasjen.
Nå er det fokus på sikkerhet og
HMS som gjelder;
hansker,
briller, pustemaske osv....
Vinterjobbing med
Rallycross-bilen
Rallycrossbilen får en større
overhaling. En hjemmelaget
vippe
(se bilde) gjør det enkelt å komme til på
undersiden, der det blir sveiset
ny kanal til eksosen
og
diverse andre småjobber.
Det
blir full overhaling av bremser,
nytt elektrisk anlegg
og
flytting av radiatoren. Nytt av året er også montering
av diverse elektronikk til
styring av pumper og vifter
etter ideer fra Norwegians nye
Dreamlinere.......
(Her kom X-pilot Lyche inn på
flyprat .........)
Så får vi se
om det blir mere vellykket på
bilen enn det
har vært på
flyene.....
Servoen blir erstattet av
elektrisk styring fra Opel, med
elektronisk kontroll fra et
firma i England. Utrolig hva man
kan finne på Ebay uttaler Senior!
Junior er nemlig blitt en
aldri så liten ekspert på
netthandel og Ebay.
Den opprinnelige motoren som sa
takk for seg i
Åsegarden for
noen sesonger siden, blir byttet
ut med en
Volvo 2,4 16V som er
bygget av
Trond Stensbøl og
TS
Motorteknikk. Det skal være en
konkurransedyktig
sak, så nå spørs det bare om
gamlingen tør å satse......
Metallsløyden i Holtet
Garasjen i Holtet er godt
utstyrt med verktøy og
maskiner.
Det er mange prosjekter på gang,
og
privatbilen har ennå
ikke
vært innenfor dørene.
Her er det full aktivitet hver
dag, men det er alltid tid for
en
prat hvis noen nysgjerrige
skulle finne på å stikke innom.
Lyche avslutter med at alle som
er interessert er velkommen
til "Metallsløyden" i Lyngveien
1.
Er
lyset på i garasjen, er
det bare
å droppe inn.......