11.02.2014, oppdatert 18.02.2014, 24.02.2014
 

 

Dobbel Lyche

Hos motorsports-familen Lyche i Holtet
er det ikke stille denne vinteren heller.
Det jobbes og mekkes i garasjen.....


Carl Henrik (16) jobber mye på crosskarten innimellom skole, trening og fritid.


X-piloten Carl Fredrik har byttet ut flyving med heltidsjobb i garasjen

 


Junior og Senior Lyche
Senior ved arbeidsbenken
Junior ved crosskarten
Alle deler blir lakkert opp
Foringer har fargekoder
Utstyr som dreiebenk er et must
Ribbet crosskart
En hjemmelaget vippe gjør det enkelt å komme
til på undersiden av rallycross-bilen
Far sjøl ser ikke mørkt på jobben
Grom-motoren
Far sjøl i Metallsløyden i Holtet

C: Februar 2014 Webmaster - Svein Tore Kristensen

I garasjen i Holtet eller
"Metallsløyden"
som garasjen kalles på folkemunne
står det en ribbet RCN-bil og en
likeledes Crosskart.

X-piloten Lyche Senior og Student
Junior har ikke tatt fri denne vinteren
heller, d
et jobbes og mekkes......

Carl Fredrik og poden; 16 år gamle
Carl Henrik tar i vinter full overhaling
og oppgradering på sine to
prosjekt som er sommerens leketøy.


Skole og praksis i garasjen
Leketøy og leketøy; Carl Henrik har de siste årene
tillært mye kunnskap gjennom mekking i garasjen
sammen med pappa som kan være nyttig for den
videre utdannelsen.

Neste år er det videre utdannelse
Junior har nemlig planer om å gå videre på VG2 flyfag
og flymekanikerutdannelse etter dette skoleåret på
VG1 elektrofag på Stangnes.
Neste år blir det enten Bardufoss, Bodø, Skedsmo
eller Sola, så dette kan bli siste sesong med crosskart
på en stund.

Trening er viktig når man skal hevde seg
Junior har det hektisk for tiden. Innimellom daglig skole
og trening ser han seg tid til skruving, sveising og
mekking sammen med pappa.
Fysisk trening er viktig når man skal hevdeseg nasjonalt
og internasjonalt. Man må være fysisk sterk og
utholdende for å klare å være konsentrert og holde fokus
på både egen kjøring og konkurrentene, det blir flere
økter i uka på Stamina i tillegg til gymtimene på skolen.

Sesongen 2013 for Junior
Siste sesong byttet Carl Henrik opp til 250cc-klassen,
og kjørte med standard motor rett fra ramma i
cross-sykkelen. Det ble litt mindre aktivitet enn tidligere
på grunn av eksamen og familieaktiviteter, men det ble
gode resultater i de løpene han stilte opp i. Heatseiere
og andre startspor på Solør, men geartrøbbel i finalen,
og tredjeplass i NM-runden på Orkla. Høydepunket var
NEZ-finalen i Finland hvor han overasket alle med en
2. plass i et stjernespekket startfelt. Her hjemme ble
det fine plasseringer i løp i Lofoten og på Harstad
Motorsport Senter i Åsegarden.

Planer for sesongen 2014
Junior og Crosskart

I år skal Carl Henrik kjøre alle
NM-runder;
NM-runde hos NMK Vikedal, Haugesund
NM-runde hos NMK Orkla, Trondheim
NM-runde hos KNA Solør, Flisa
NM-runde hos NMK Grenland, Skien og
NM-runde hos NMK Gjøvik, Lena samt hele
NEZ-championship;
NEZ-runde hos KNA Solør, Flisa her på berget,
NEZ-runde i Arboga, Sverige,
NEZ-runde i Nysum/Aalborg i Danmark, og
NEZ-runde i Hyvinkää i Finland.

Det blir mye reising med både fly og lastebil og gutta
regner med å kjøre 8-9000 kilometer. Senior sier at de
sparer mye på å parkere hos en kompis på Kongsvinger
mellom løpene.
Motoren er sendt til overhaling hos en ekspert på
Østlandet, som skifter hele rådepartiet og gjør en del
forandringer som er så hemmelige at selv sjåføren ikke
får vite alt.
Teamet har også handlet reservemotor; en KTM 250 lik
den som sitter i, men et par år eldre. Denne har gått i
NM-løp tidligere og er nyoverhalt før sesongen.

Junior og Motocross
I tillegg gleder Carl Henrik seg til å kjøre MX på den
nye banen på Harstad Motorsport Senter i Åsegarden.
Han satser på å kjøre motocross innimellom
Crosskart-kjøringen denne sommeren.
Motoren i cross-sykkelen er den samme som satt i
crosskarten i 2011 og 2012, så det er kanskje den
råeste 125-kubikkeren her i området.

Senior og Rallycross
Rallycross-sesongen blir enklere iflg. senior;
Norrlandsveckan i Sverige og forhåpentligvis noen
lokale løp hvis det passer inn i terminlista. Sjåføren
mener selv han er i ferd med å gå ut på datostempling
og sier det kan bli en RCN-bil til salgs etter denne
sesongen :-( mer får ikke reporteren vite .......
Håper han trener mye og får det til slik at han fortsetter....

Vinterjobbing
med Crosskarten
Det tar en tre ukers tid å strippe ned Crosskarten. Alle
deler skal vaskes og sjekkes, lager og foringer byttes,
og alle deler som ikke kan brukes på nytt blir kjøpt inn
eller laget på Metallsløyden. Ramma blir rensket for
gammel lakk og alle sveiseskjøter blir sjekket for
sprekker. Dette er noe som forøvrig er blitt gjort etter
hver sesong. Ramma er den samme som da karten var
ny før 2011-sesongen. Så langt har det heldigvis ikke
vært rulling eller store krasj.

Det tar flere uker å bygge opp karten igjen. Noen ting
blir gjort på samme måten som tidligere, mens andre
ting forandres og forbedres. I år blir det nye dempere
foran og litt forandringer på forstillinga. Det blir montert
Uniballs slik som på større biler, og nye styrestag som
skal gi bedre kjøreegenskaper.

Enkelte aluminiumsdeler blir fargekodet for å gjøre det
enklere ved service og reparasjoner ute på løp. Dette
blir gjort med anodisering, en skummel prosess som
involverer syrebad og strøm. Etter et lite uhell i fjor med
vinkelsliper, er det blitt fokus på verneutstyr i garasjen.
Nå er det fokus på sikkerhet og HMS som gjelder;
hansker, briller, pustemaske osv....

Vinterjobbing med Rallycross-bilen
Rallycrossbilen får en større overhaling. En hjemmelaget
vippe (se bilde) gjør det enkelt å komme til på
undersiden, der det blir sveiset ny kanal til eksosen og
diverse andre småjobber.

Det blir full overhaling av bremser, nytt elektrisk anlegg
og flytting av radiatoren. Nytt av året er også montering
av diverse elektronikk til styring av pumper og vifter
etter ideer fra Norwegians nye Dreamlinere.......
(Her kom X-pilot Lyche inn på flyprat .........)
Så får vi se om det blir mere vellykket på bilen enn det
har vært på flyene.....

Servoen blir erstattet av elektrisk styring fra Opel, med
elektronisk kontroll fra et firma i England. Utrolig hva man
kan finne på Ebay uttaler Senior! Junior er nemlig blitt en
aldri så liten ekspert på netthandel og Ebay.

Den opprinnelige motoren som sa takk for seg i
Åsegarden for noen sesonger siden, blir byttet ut med en
Volvo 2,4 16V som er bygget av Trond Stensbøl og
TS Motorteknikk. Det skal være en konkurransedyktig
sak, så nå spørs det bare om gamlingen tør å satse......

Metallsløyden i Holtet
Garasjen i Holtet er godt utstyrt med verktøy og
maskiner. Det er mange prosjekter på gang, og
privatbilen har ennå ikke vært innenfor dørene.

Her er det full aktivitet hver dag, men det er alltid tid for en
prat hvis noen nysgjerrige skulle finne på å stikke innom.

Lyche avslutter med at alle som er interessert er velkommen
til "Metallsløyden" i Lyngveien 1. Er lyset på i garasjen, er
det bare å droppe inn.......

 

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk