Benny
Christensen er "Broom"s
bilekspert.
I «Spør Benny»-seksjonen på
broom.no svarer
han på alt som har med bil å
gjøre.
www.broom.no
Her er et av
spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Jeg har skjønt at det
er slutt på oblatene, disse små
klistremerkene i
forskjellige farger som vi fikk
tilsendt hvert år tidligere.
Så vidt jeg har skjønt var dette
ment som et ”bevis” på at man
hadde betalt
årsavgift og hadde alt annet i
orden med bilen.
Da synes jeg det er rart at
ordningen bare ble fjernet. Vet
du hvorfor?
Benny svarer:
Hei sann! Ja, de som venter på
nye oblater i år – de venter nok
forgjeves.
De siste oblatene gikk faktisk
ut i 2011. Da ble ordningen
avskiltet og nedlagt,
etter å ha vært i funksjon siden
1993.
Denne ordningen
ble helt riktig laget for at det
skulle være godt synlig hvem
som hadde orden i sysakene sine
– og hvem som ikke hadde alt på
stell med bilen.
For å få oblat
måtte man ha fått utført gyldig
periodisk kontroll (det vi
gjerne
kaller EU-kontroll). Årsavgiften
måtte være betalt og bilen måtte
ha forsikring.
Hvis noe av dette
manglet, kom det heller ikke noe
oblat. Og ute på veiene var
det enkelt for politiet og
vegvesen å vinke inn de som
manglet oblat når de
utførte kontroller.
Fotograferer
skiltene
Nå har imidlertid Statens
vegvesen utviklet og tatt i bruk
nye og mindre
ressurskrevende kontrollmetoder
for å luke ut kjøretøy. Disse
metodene var ikke
tilgjengelig da oblatordningen
ble innført i 1993. Verden går
som kjent framover...
Ved hjelp av foto- og
datateknikk vil Statens vegvesen
raskt kunne kontrollere
om et kjøretøy har nødvendig
godkjenning. Kontrollsystemet er
mobilt og kan
enkelt installeres i deres
kjøretøyer.
Enkelt forklart, rigger man opp
et kamera som fotograferer
skiltene på alle bilene
som kjører forbi. Alle
regnumrene blir sjekket mot
databasen. Hvis systemet
oppdager at noen av disse har
mangler på noe vis, blir
kontrollposten i etterkant
varslet. Dermed er det bare å
vinke inn de aktuelle bilene.
Dermed slipper også vegvesenets
folk å stoppe biler der alt er i
orden.
Oblatordningen
skal ha kostet noe sånt som 20
millioner kroner årlig,
det er altså også snakk om en
betydelig besparelse her.