01.01.2016, oppdatert 01.01.2016

Marit (39) gruser gutta
i deres egen lekegrind


Som første kvinne i verden vant Marit Strømøy et Formel 1-Race en fredag midt i desember 2015.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK

Formel 1-fører Marit Strømøy har en ambisjon om å vinne
VM i Formel 1 sammenlagt, og hun er på god vei.
Rett før jul suste hun rett inn i sportshistorien.
Se artikkelen www.nmkharstad.no/arkiv/2015/201512maritstromoy



POKAL: Marit Strømøy med pokalen i hånda, her fotografert i sitt eget verksted i Sandefjord.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK

Kilde: John Andre Samuelsen / NRK

Tok innersvingen på alle
Som første kvinne i verden vant Marit Strømøy et Formel 1-Race. Verdensmesterskapet
i Formel 1 på vann har blitt arrangert i 32 år. Det at en kvinne for første gang vinner et
VM-Race, var noe som ble lagt merke til verden over.

Mange i miljøet har i årevis sagt at det ikke var mulig for en kvinne å gå helt til topps.
En fredag i midten av desember ble de satt på plass.
Les også: Kvinner kan ikke vinne formel 1-løp


JOBB #2: Marit Strømøy synger og opptrer for å betale regningene.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK

Fartsglad Pappajente
Marit Strømøy (39) fra Sandefjord
lærte å kjørte båt før hun begynte
på skolen. Faren, Leif Strømøy, eide
et båtverksted i Sandefjord.
Han konkurrerte også i båtrace og
var kjent for å være omtrent
"klin gærn" på vannet. Leif
konkurrerte i ulike klasser fra 1965
til 1990.

Av ham lærte Marit å lese vannet
og kjenne igjen båtens bevegelser
i sjøen. Marit fikk sin første
raceopplevelse som 12-åring.
Hun var egentlig for ung til å kunne
delta, men pappa Leif snakket med
arrangørene under et båtrace i
Tvedestrand og Marit fikk lov til å
prøve seg. Hun stakk av gårde med
en 3. plass.

Hverken far eller datter turte å
fortelle noe til moren. Hun fikk først
vite det da lokalavisa snappet opp
nyheten om den fartsglade unge
jenta som kom på 3. plass i sitt
første løp.
Les også: Vil bli verdens beste

Løvinne blant løver
Siden tenårene har Marit konkurrert mot gutta. Etter hvert begynte hun også å slå dem
på banen. Båtrace er en av få idretter der menn og kvinner konkurrerer i samme klasse
under like vilkår. På midten av 90-tallet vant Marit Europamesterskapet i klassen 550
tre ganger, hun startet altså relativt tidlig med å gruse gutta.

I 2007 begynte hun å konkurrere i den gjeveste og tøffeste klassen, båtsportens
Formel-1. Hun er i dag eneste kvinne i verden som konkurrerer i klassen. Målet er
krystallklart, hun skal bli verdensmester sammenlagt.

Synger for å leve – lever for Formel 1
Det er liten tvil om at Formel 1 er en kostbar sport. Mange kaller det er sport for
rikinger, og det muligens med god grunn. Lag som team Victory og team Abu Dhabi
bruker mellom 20 og 30 millioner kroner på en racesesong.

Marit og hennes team hadde i 2015 sesongen et budsjett på to millioner kroner.
Totalbudsjettet til Marit er om lag det samme som team Abu Dhabi bruker på klær til
førerne i løpet av en sesong. Pengene må hun skaffe selv. Det er ikke noe økonomisk
støtte å hente fra norske forbund. Det være seg motorsportforbundet eller
idrettsforbundet.

Med selve Formel 1-satsingen går hun omtrent i null når en regner inn sponsorinntekter.
Det hun lever av, det som betaler regningene, er sangen. Marit Strømøy synger
bokstavelig talt for å leve.

Tre dager etter den historiske seieren i Sharjah, sto Marit på scenen og underholdt de
ansatte på Gildes slakteri under julelunsjen.
Det er raske sceneskift fra glamour og champagne på den arabiske halvøya til trange
garderober og små scener hjemme i Vestfold. Marit Strømøy har også deltatt to ganger
i Melodi Grand Prix og spilt inn plate med blant andre Rein Alexander. Hun elsker å stå
på scenen, men det er båtsporten hun lever for.

Se VIDEO: NRK TV - Folk: Formel 1 og høye hæler - 07.11.2012

Det historiske øyeblikket
Sharjah torsdag 17. desember 2015. Det er en varm morgen i det arabiske emiratet.
Dette er dagen det kjøres tre kvalifiseringsomganger før den store finalen fredag.
Resultatet av kvalifiseringen er helt avgjørende for hvilket startspor en får i finalen.

Marit vet hun må være blant de seks beste i kvalifiseringen for at hun skal ha den
minste mulighet til å vinne finaleløpet dagen etter. Motoren hun velger under
kvalifiseringen er også motoren hun må kjøre med i finalen, det er ikke lov å bytte
motor.

Marit er usikker og nervøs. Hun har snakket med mekanikeren, hun har sett på
datautskriftene fra motortestene. Hun vet at råden i motoren begynner å bli en
tanke sliten. Marit er nesten blakk, dette er siste race for sesongen og kassa er
så å si tom. Å bytte råde pluss lagre koster nesten 50 000 kroner. Skal hun satse
alt, bytte råde, gamble på at det utgjør den lille forskjellen? Eller skal hun spare
pengene? Sannsynligvis holder den gamle råden ett løp til.

Marit går «all in», som det kalles. Hun gir beskjed om at råden skal byttes, og hun
håndplukker akkurat den propellen hun selv mener vil gi mest spark i vannet. Marit
kriger seg inn til en 4. plass i kvalifiseringsrundene. Dagen etter, i finalen, bruker
hun noen få runder på å klatre helt opp til førsteplass. Denne holder hun på i 40
runder helt frem til mål. Resten er historie.

Som om en kvinne fra Saudi-Arabia skulle vinne VM-gull i langrenn
Det var den umiddelbare kommentaren fra generalsekretær Roy N. Wetterstad i
Norges Motorsportforbund etter seieren.

– Det er svært fortjent for en stor idrettsutøver og en flott representant for norsk
idrett som har jobbet hardt og seriøst gjennom mange år.

– F1 er båtsportens ypperste prestisjeklasse hvor det krever svært mye å jobbe seg
opp og etablere seg i toppen. Norges Motorsportforbund gratulerer Marit med en
historisk seier, uttalte Wetterstad.

– Dette er det største som har hendt i
norsk båtsport, sa Frode Sundsdal.


Han er selv fortsatt aktiv, og tidligere mangeårig leder i båtsporten. Sundsdal sa at
han gråt da seieren var et faktum.


Marit Strømøy har ikke kjent frykt på mange år. Her fotografert i sitt eget verksted i Sandefjord.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK

Fordommer i en sport som oser av testosteron
– Du er eneste kvinne i denne sporten, slik har det vært i mange år, ser du på deg
selv som en feminist?

– For meg er ikke dette kvinnekamp. Jeg er ingen feminist som skal vise verden at
kvinner kan. At jeg gjør det på veien mot det som er målet mitt nemlig å vinne, det
er jo kjempehyggelig, men det er ikke kvinnekamp som er målsettingen min og det
har det aldri vært. Hadde det vært målsettingen så ville jeg kanskje vært fornøyd
med å være maskoten som jeg var for mange år siden. Men jeg vil jo vinne, kampen
for å bli best er mye viktigere for meg enn å stå som en feminist og drive kvinnekamp.

– Du nevner at du ble sett på som maskoten for mange år siden, har du møtt
fordommer og diskriminering?

– De første årene ble jeg nok sett på som en litt morsom maskot. Søreuropeere og
noen arabere syntes det var artig med ei lita jente som en slags maskot i sporten.
Men ingen trodde jeg kunne klare å gjøre det noe særlig bra. Det var ganske åpenbart.
Det ble jo også kommentert ganske ofte.

– Kommentert, på hvilken måte?
– Nei, det små kommentarer hele veien egentlig. Og så kan en jo velge om en vil ta
seg veldig nær av dem eller bare overhøre det. Jeg har jo på mine «eldre» dager valgt
å være veldig selektiv på hva jeg tar til meg av slike kommentarer.

– Men, små kommentarer sier du, har du eksempler?
– Ja, det har jo vært en del av typen: Selv du var rask i dag. Eller typiske kommentarer
som: Båten er så lett å kjøre at selv du kan kjøre den, selv en dame kan kjøre den.
Skjønner du?

– En kan velge å ta det veldig bokstavelig og bli kjempefornærmet, eller ... alt sånt
gjør meg egentlig bare kjempemotivert. Det får meg bare til å tenke, bare vent,
bare vent, så skal dere få se.

Har ikke kjent frykt på mange år
Formel 1-båter gjør unna 0–100 km/t i løpet av 2.5 sekunder. Det er raskere enn
Formel 1-biler. Topphastigheten på langsidene er opp mot 230 km/t. Båtene kan svinge
45 grader i løpet av sekunder. Presset i kabinen under de raskeste svingene tilsvarer
mellom 7 og 8 G. I tillegg skaper 25 båter på vannet, i samme bane der alle forsøker
å avansere fremover i feltet, et kaos av bølger og dårlig sikt.

Likevel hevder Strømøy at hun ikke har kjent frykt på mange år.
– Når du raser av gårde i 220 km/t og har omtrent null sikt, føler du ikke frykt?
– Frykt er ikke tema. Jeg har ikke noe frykt når jeg kjører. Tidligere så kunne jeg få litt
"rush" og kjenne sug akkurat i det øyeblikket når båten er i ferd med å ta av, altså fly
ut av vannet og tippe rundt, men også det rushet har gitt seg.

– Men, må du liksom skru av noe i hodet? For du må jo være litt gær´n for å bare
kjøre på?

– Jeg tror det jeg har blitt flinkere til de siste åra. Det kan ha med all fysisk trening å
gjøre. Det jeg nok har blitt flinkere til under race er at jeg skrur av alt annet i hodet,
skjønner du? Jeg legger alt annet til side. For eksempel, tanker som, har jeg husket å
skru av kokeplata hjemme, helt hverdagslige ting. Eller mer alvorlige tanker som at nå
er alle sponsorpengene brukt opp og går det til helvete i dag, så går virkelig alt til
helvete.

– Det siste gjelder jo meg ganske ofte (latter). Men, slike ting har jeg blitt mye
flinkere til å skru av og kun tenke på racet, det ene øyeblikket, vannet og
arbeidsoppgavene.

Akkurat det med den indre dialogen er kjempeviktig, det å greie å fokusere. Der føler
jeg at den harde fysiske treninga de siste årene har hjulpet meg mye.

Giftet seg med "båtdoktoren" til konkurrenten
Båten som Marit kjører er konstruert og støpt av ektemannen, Andrea Colombo. De
giftet seg i 2012. Andrea var fast «båtdoktor» for den argeste konkurrenten team Abu
Dhabi i mange år. Før denne sesongen meldte han overgang og ble en del av teamet
til Marit.

– Bak en vellykket mann står det ofte en sterk kvinne. Hvis vi snur dette på hodet for
din del, hvor mye av den historiske seieren bør du dele med Andrea?

– Han skal ha mye av æren. Først og fremst så har han gjort noe geniale grep med
båten. Vi kjører jo fortsatt med den båten som Andrea støpte for meg i 2011. Mange
av de andre lagene har jo kliss nye båter og ofte flere båter som de tester ut. Andrea
har gjort noen modifiseringer og bygd om deler av skroget.

– Noe var nøye kalkulert, mens andre ting er ideer som Andrea hadde i hodet og som
han hadde lyst til å teste ut. De ombyggingene han har gjort med båten gjør at vår
båt er minst like rask som de dyreste nye båtene.
 


QUATAR: Marit i båten som ektemannen Andrea har konstruert, her fra et Formel-1 Race i Qatar.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK

– I 2016 skal jeg kjempe om VM-tittelen sammenlagt
Denne sesongen sanket Marit Strømøy 38 poeng i Formel-1 sirkuset, hun endte på
4. plass sammenlagt og ble altså historisk da hun som første kvinne vant et
Formel-1 Race. Dagslyset er i ferd med å forsvinne ute, jeg pakker sakene og gjør meg
klar til å forlate båtverkstedet i Sandefjord. På tampen slenger jeg ut et spørsmål til.

– Når er det du blir verdensmester da, sammenlagt?
–Vi prøver oss fra neste år, vi gjør det, vi prøver i 2016. Det er skummelt å si det der
høyt, men målsettingen i år var å bli nummer fem sammenlagt og klare en pallplass.
Vi greide en seier og ble nummer fire i sammendraget. Jeg tror det er mulig, vi har
bevist at det er mulig. Nå må vi bare jobbe veldig systematisk og teste alt som må
testes. Men det er mulig å vinne sammenlagt og i 2016 sesongen så går vi får gull.
Sånn er det bare, avslutter Strømøy.

Siste finpuss
Jeg pakker sammen kamera, blitser og notisblokk. Dagslyset er borte, noen snøfnugg
drysser ned over marinaen i Sandefjord. Marit løper med sine 158 cm av gårde for å
rekke en spillejobb. Andrea blir igjen i verkstedet, radioen skrus på, et båtskrog
trilles frem igjen. Lukten av kjemikalier brer seg i verkstedet, en pussemaskin startes.
Så er han i sonen, et skrog skal få siste finpuss, kanskje blir det en vinnerbåt for noen
andre?
 

Kilde: John Andre Samuelsen / NRK



Se også denne artikkelen:
www.nmkharstad.no/arkiv/2015/201512maritstromoy



Marit Strømøy: www.starsonwater.com



 

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.