Fartsglad
Pappajente
Marit
Strømøy (39) fra Sandefjord
lærte å kjørte båt før hun
begynte
på skolen. Faren, Leif
Strømøy, eide
et båtverksted i Sandefjord.
Han konkurrerte også i
båtrace og
var kjent for å være omtrent
"klin gærn" på vannet. Leif
konkurrerte i ulike klasser
fra 1965
til 1990.
Av ham lærte Marit å lese
vannet
og kjenne igjen båtens
bevegelser
i sjøen. Marit fikk sin
første
raceopplevelse som 12-åring.
Hun var egentlig for ung til
å
kunne
delta, men pappa Leif
snakket med
arrangørene
under et båtrace i
Tvedestrand og Marit fikk
lov til å
prøve seg. Hun
stakk av gårde med
en 3.
plass.
Hverken far eller datter
turte å
fortelle noe til
moren. Hun fikk først
vite
det da lokalavisa snappet
opp
nyheten om den
fartsglade unge
jenta som
kom på 3. plass i sitt
første løp.
Les også:
Vil bli
verdens beste

Løvinne
blant løver
Siden tenårene har Marit
konkurrert mot gutta. Etter
hvert begynte hun også å slå
dem
på banen. Båtrace er en av
få idretter der menn og
kvinner konkurrerer i samme
klasse
under like vilkår. På midten
av 90-tallet vant Marit
Europamesterskapet i klassen
550
tre ganger, hun startet
altså relativt tidlig med å
gruse gutta.
I 2007 begynte hun å
konkurrere i den gjeveste og
tøffeste klassen,
båtsportens
Formel-1. Hun er i dag
eneste kvinne i verden som
konkurrerer i klassen. Målet
er
krystallklart, hun skal bli
verdensmester sammenlagt.
Synger
for å leve – lever for
Formel 1
Det er liten tvil om at
Formel 1 er en kostbar
sport. Mange kaller det er
sport for
rikinger, og det muligens
med god grunn. Lag som team
Victory og team Abu Dhabi
bruker mellom 20 og 30
millioner kroner på en
racesesong.
Marit og hennes team hadde i
2015 sesongen et budsjett på
to millioner kroner.
Totalbudsjettet til Marit er
om lag det samme som team
Abu Dhabi bruker på klær til
førerne i løpet av en
sesong. Pengene må hun
skaffe selv. Det er ikke noe
økonomisk
støtte å hente fra norske
forbund. Det være seg
motorsportforbundet eller
idrettsforbundet.
Med selve Formel 1-satsingen
går hun omtrent i null når
en regner inn
sponsorinntekter.
Det hun lever av, det som
betaler regningene, er
sangen. Marit Strømøy synger
bokstavelig talt for å leve.
Tre dager
etter den historiske seieren
i Sharjah, sto Marit på
scenen og underholdt de
ansatte på Gildes slakteri
under julelunsjen.
Det er raske sceneskift fra
glamour og champagne på den
arabiske halvøya til trange
garderober og små scener
hjemme i Vestfold. Marit
Strømøy har også deltatt to
ganger
i Melodi Grand Prix og spilt
inn plate med blant andre
Rein Alexander. Hun elsker å
stå
på scenen, men det er
båtsporten hun lever for.
Se VIDEO:
NRK TV - Folk: Formel 1 og
høye hæler - 07.11.2012

Det
historiske øyeblikket
Sharjah torsdag 17. desember
2015. Det er en varm morgen
i det arabiske emiratet.
Dette er dagen det kjøres
tre kvalifiseringsomganger
før den store finalen
fredag.
Resultatet av
kvalifiseringen er helt
avgjørende for hvilket
startspor en får i finalen.
Marit vet hun må være blant
de seks beste i
kvalifiseringen for at hun
skal ha den
minste mulighet til å vinne
finaleløpet dagen etter.
Motoren hun velger under
kvalifiseringen er også
motoren hun må kjøre med i
finalen, det er ikke lov å
bytte
motor.
Marit er usikker og nervøs.
Hun har snakket med
mekanikeren, hun har sett på
datautskriftene fra
motortestene. Hun vet at
råden i motoren begynner å
bli en
tanke sliten. Marit er
nesten blakk, dette er siste
race for sesongen og kassa
er
så å si tom. Å bytte råde
pluss lagre koster nesten 50
000 kroner. Skal hun satse
alt, bytte råde, gamble på
at det utgjør den lille
forskjellen? Eller skal hun
spare
pengene? Sannsynligvis
holder den gamle råden ett
løp til.
Marit går «all in», som det
kalles. Hun gir beskjed om
at råden skal byttes, og hun
håndplukker akkurat den
propellen hun selv mener vil
gi mest spark i vannet.
Marit
kriger seg inn til en 4.
plass i
kvalifiseringsrundene. Dagen
etter, i finalen, bruker
hun noen få runder på å
klatre helt opp til
førsteplass. Denne holder
hun på i 40
runder helt frem til mål.
Resten er historie.
Som om en
kvinne fra Saudi-Arabia
skulle vinne VM-gull i
langrenn
Det var den umiddelbare
kommentaren fra
generalsekretær Roy N.
Wetterstad i
Norges Motorsportforbund
etter seieren.
– Det er svært fortjent for
en stor idrettsutøver og en
flott representant for norsk
idrett som har jobbet hardt
og seriøst gjennom mange år.
– F1 er båtsportens ypperste
prestisjeklasse hvor det
krever svært mye å jobbe seg
opp og etablere seg i
toppen. Norges
Motorsportforbund gratulerer
Marit med en
historisk seier, uttalte
Wetterstad.
– Dette er det største som
har hendt i
norsk båtsport, sa Frode
Sundsdal.
Han er selv fortsatt aktiv,
og tidligere mangeårig leder
i båtsporten. Sundsdal sa at
han gråt da seieren var et
faktum.

Marit Strømøy har ikke
kjent frykt på mange år. Her fotografert i sitt eget
verksted i Sandefjord.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK
Fordommer
i en sport som oser av
testosteron
– Du er eneste kvinne i
denne sporten, slik har det
vært i mange år, ser du på
deg
selv som en feminist?
– For meg er ikke dette
kvinnekamp. Jeg er ingen
feminist som skal vise
verden at
kvinner kan. At jeg gjør det
på veien mot det som er
målet mitt nemlig å vinne,
det
er jo kjempehyggelig, men
det er ikke kvinnekamp som
er målsettingen min og det
har det aldri vært. Hadde
det vært målsettingen så
ville jeg kanskje vært
fornøyd
med å være maskoten som jeg
var for mange år siden. Men
jeg vil jo vinne, kampen
for å bli best er mye
viktigere for meg enn å stå
som en feminist og drive
kvinnekamp.
– Du nevner at du ble sett
på som maskoten for mange år
siden, har du møtt
fordommer og diskriminering?
– De første årene ble jeg
nok sett på som en litt
morsom maskot. Søreuropeere
og
noen arabere syntes det var
artig med ei lita jente som
en slags maskot i sporten.
Men ingen trodde jeg kunne
klare å gjøre det noe særlig
bra. Det var ganske
åpenbart.
Det ble jo også kommentert
ganske ofte.
– Kommentert, på hvilken
måte?
– Nei, det små kommentarer
hele veien egentlig. Og så
kan en jo velge om en vil ta
seg veldig nær av dem eller
bare overhøre det. Jeg har
jo på mine «eldre» dager
valgt
å være veldig selektiv på
hva jeg tar til meg av slike
kommentarer.
– Men, små kommentarer sier
du, har du eksempler?
– Ja, det har jo vært en del
av typen: Selv du var rask i
dag. Eller typiske
kommentarer
som: Båten er så lett å
kjøre at selv du kan kjøre
den, selv en dame kan kjøre
den.
Skjønner du?
– En kan velge å ta det
veldig bokstavelig og bli
kjempefornærmet, eller ...
alt sånt
gjør meg egentlig bare
kjempemotivert. Det får meg
bare til å tenke, bare vent,
bare vent, så skal dere få
se.

Har ikke
kjent frykt på mange år
Formel 1-båter gjør unna
0–100 km/t i løpet av 2.5
sekunder. Det er raskere enn
Formel 1-biler.
Topphastigheten på
langsidene er opp mot 230
km/t. Båtene kan svinge
45 grader i løpet av
sekunder. Presset i kabinen
under de raskeste svingene
tilsvarer
mellom 7 og 8 G. I tillegg
skaper 25 båter på vannet, i
samme bane der alle forsøker
å avansere fremover i
feltet, et kaos av bølger og
dårlig sikt.
Likevel hevder Strømøy at
hun ikke har kjent frykt på
mange år.
– Når du raser av gårde i
220 km/t og har omtrent null
sikt, føler du ikke frykt?
– Frykt er ikke tema. Jeg
har ikke noe frykt når jeg
kjører. Tidligere så kunne
jeg få litt
"rush" og kjenne sug akkurat
i det øyeblikket når båten
er i ferd med å ta av, altså
fly
ut av vannet og tippe rundt,
men også det rushet har gitt
seg.
– Men, må du liksom skru av
noe i hodet? For du må jo
være litt gær´n for å bare
kjøre på?
– Jeg tror det jeg har blitt
flinkere til de siste åra.
Det kan ha med all fysisk
trening å
gjøre. Det jeg nok har blitt
flinkere til under race er
at jeg skrur av alt annet i
hodet,
skjønner du? Jeg legger alt
annet til side. For
eksempel, tanker som, har
jeg husket å
skru av kokeplata hjemme,
helt hverdagslige ting.
Eller mer alvorlige tanker
som at nå
er alle sponsorpengene brukt
opp og går det til helvete i
dag, så går virkelig alt til
helvete.
– Det siste gjelder jo meg
ganske ofte (latter). Men,
slike ting har jeg blitt mye
flinkere til å skru av og
kun tenke på racet, det ene
øyeblikket, vannet og
arbeidsoppgavene.
Akkurat det med den indre
dialogen er kjempeviktig,
det å greie å fokusere. Der
føler
jeg at den harde fysiske
treninga de siste årene har
hjulpet meg mye.
Giftet seg med
"båtdoktoren" til
konkurrenten
Båten som Marit kjører er
konstruert og støpt av
ektemannen, Andrea Colombo.
De
giftet seg i 2012. Andrea
var fast «båtdoktor» for den
argeste konkurrenten team
Abu
Dhabi i mange år. Før denne
sesongen meldte han overgang
og ble en del av teamet
til Marit.
– Bak en vellykket mann står
det ofte en sterk kvinne.
Hvis vi snur dette på hodet
for
din del, hvor mye av den
historiske seieren bør du
dele med Andrea?
– Han skal ha mye av æren.
Først og fremst så har han
gjort noe geniale grep med
båten. Vi kjører jo fortsatt
med den båten som Andrea
støpte for meg i 2011. Mange
av de andre lagene har jo
kliss nye båter og ofte
flere båter som de tester
ut. Andrea
har gjort noen
modifiseringer og bygd om
deler av skroget.
– Noe var nøye kalkulert,
mens andre ting er ideer som
Andrea hadde i hodet og som
han hadde lyst til å teste
ut. De ombyggingene han har
gjort med båten gjør at vår
båt er minst like rask som
de dyreste nye båtene.

QUATAR: Marit i båten som
ektemannen Andrea har
konstruert, her fra et
Formel-1 Race i Qatar.
Foto: John-Andrè Samuelsen / NRK
– I 2016
skal jeg kjempe om
VM-tittelen sammenlagt
Denne sesongen sanket Marit
Strømøy 38 poeng i Formel-1
sirkuset, hun endte på
4. plass sammenlagt og ble
altså historisk da hun som
første kvinne vant et
Formel-1 Race. Dagslyset er
i ferd med å forsvinne ute,
jeg pakker sakene og gjør
meg
klar til å forlate
båtverkstedet i Sandefjord.
På tampen slenger jeg ut et
spørsmål til.
– Når er det du blir
verdensmester da,
sammenlagt?
–Vi prøver oss fra neste år,
vi gjør det, vi prøver i
2016. Det er skummelt å si
det der
høyt, men målsettingen i år
var å bli nummer fem
sammenlagt og klare en
pallplass.
Vi greide en seier og ble
nummer fire i sammendraget.
Jeg tror det er mulig, vi
har
bevist at det er mulig. Nå
må vi bare jobbe veldig
systematisk og teste alt som
må
testes. Men det er mulig å
vinne sammenlagt og i 2016
sesongen så går vi får gull.
Sånn er det bare, avslutter
Strømøy.
Siste finpuss
Jeg pakker sammen kamera,
blitser og notisblokk.
Dagslyset er borte, noen
snøfnugg
drysser ned over marinaen i
Sandefjord. Marit løper med
sine 158 cm av gårde for å
rekke en spillejobb. Andrea
blir igjen i verkstedet,
radioen skrus på, et
båtskrog
trilles frem igjen. Lukten
av kjemikalier brer seg i
verkstedet, en pussemaskin
startes.
Så er han i sonen, et skrog
skal få siste finpuss,
kanskje blir det en
vinnerbåt for noen
andre?

Kilde: John Andre
Samuelsen / NRK
Se også denne artikkelen:
www.nmkharstad.no/arkiv/2015/201512maritstromoy
Marit Strømøy:
www.starsonwater.com
