Reglement - dette er de viktigste endringene: | ||
Reglementet er ikke helt
spikret enda, men dette
er hva som kom frem
under lørdagens møte i Bilcrosseksjonen. Endringer kan komme. |
||
|
Konvertering av
hjuldrift tillatt – det
vil for eksempel si at
en forhjustrukket bil kan bygges om til bakhjulstrekk. |
|
|
||
![]() |
Sømmet bur blir tillatt
– slik som svenskene
tillater det. Det blir
krav til forsterkning av veltebur med blant annet et ekstra rør ved golvet mellom hovedbøylen. |
|
![]() |
En regel som vekker
diskusjon er maksvekt på
1.700 kilo. Det kan bety
bråstopp for store showbiler som publikum setter stor pris på rundt om. |
|
![]() |
På den andre siden blir
det fritt antall kilo
med ballast. Dette er en
regel det har vært vanskelig å kontrollere at er blitt fulgt opp gjennom årene. |
|
![]() |
En kuriositet er at
diesel blir tillatt som
drivstoff – men uten
turbo. Da er det kanskje begrenset hvor aktuelt det blir? |
|
![]() |
Alle biler skal være utstyrt med 6-punktsbelte fra og med 2021-sesongen. | |
![]() |
Bensintanken må være av metall fra og med 2021-sesongen. | |
![]() |
En varslet regelendring
om maks 16″ hjul blir
likevel ikke noe av, det blir fortsatt fri hjulstørrelse. |
|
![]() |
HANS blir ikke påbudt,
men det førte til flere
spørsmål fra salen. Det
vil mest sannsynlig bli en formulering i regelboka om at det er sterkt anbefalt å gå til anskaffelse og bruk av HANS eller liknende. |
|
![]() |
Bilsportboka blir faset
ut, og reglementet blir
å finne på Bilsport.no
og den nye nettsiden Bilsportboka.no. Her plikter lisensinnehavere å holde seg oppdatert på reglementet til enhver tid. |
|
Kilde: Bilcross.no |