TILBAKE TIL INFO


Crosskart

Crosskart er røft sagt en "forvokst" go-kart som er påmontert store knastedekk,
fjæring og solid veltebur av rør hvor føreren sitter trygt og fastspent i godkjente
4-punkts sikkerhetsseler. Man får en enorm fartsfølelse selv i moderate hastigheter
og 0-100 km/t går unna på 3 sekunder i den største klassen.

Det kjøres på bilcross/rallycrossbaner og i tillegg til å delta i løp på bil- og
rallycrossbaner kjøres det også sprintrace og bakkeløp. I Norge har sporten NM status
og det kjøres også mesterskap i NEZ. Crosskart er delt opp i følgende klasser:
Mini: 6 - 11 år
85 cc: 9 - 13 år
25 cc: 12 - 16 år
250 cc: 15 år
650 cc: 16 år
Med aldersgrenser menes året du fyller.

I 2010 startet noen i klubben med crosskart, så vi vil etter hvert få et miljø også for
denne motorsportsgrenen i Harstad. I nærheten har NMK Hålogaland, NAF Lofoten og
NMK Tromsø førere med et bra miljø der utøverne besøker oss og deltar på løp i området.
Ta kontakt med oss om du ønsker å vite mer eller kontakt med andre i crosskart-miljøet!

Kontakter i Bilgruppa

Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>


Les om medlemskap her


Hva er Crosskart?

Crosskart er røft sagt en go-kart som er
påmontert større hjul, fjæring og veltebur
slik at den kan kjøres på rallycrossbaner,
altså en slags blanding av go-kart og
rallycross. I den solide rør-rammen sitter
føreren fastspent i 4-punkt sele og får en enorm
fartsfølelse selv i moderate hastigheter, 0-100 km/t
går unna på 3 sekunder i den største klassen. I tillegg
til rallycrossbaner kjøres det også sprintrace og
bakkeløp. I Norge har sporten NM status og det kjøres
også mesterskap i NEZ.

Crosskart blir altså nesten som å kjøre go-kart på en rallycrossbane, og det er dette som
er utgangspunktet for hvordan sporten er blitt til.

Det var Svenske Erland Andersson som på begynnelsen av 80-tallet utviklet denne
sporten etter en ide han fikk fra USA der de kjørte en lignede doning, men på annen
type bane enn det vi har her. Erland ville tilpasse crosskarten til Nordiske forhold og fikk
etter en tids tester og reglementsforslag godkjent sporten i Sverige i 1986. I Norge ble
det første oppvisningsløpet kjørt i 1988 og i 1990 ble det første året med organiserte løp
og Norges-cup. Crosskart kjøres også i Danmark, og Finland har så vidt begynt. I Norden
finnes ca. 120 aktive kjørere.

Crosskart er altså en litt ”forvokst go-kart” med knastedekk, fjæring og veltebur der
føreren sitter trygt og fastspent i sikkerhetsseler.


Det blir kjørt i 3 forskjellige klasser:

1.     125 ccm 2-takter - Aldersgrense 12 år (trening fra 10 år)
125-klassen benytter seg av 125(maks 128) kubikk totakts crossmotorer. Klassen kjøres fra året
du fyller 12 år og trening det året du fyller 10. Det kjøres Norgescup i 125-klassen. Øvre aldersgrense
er 16 år. I Norge (f.o.m 2007) benytter klassen seg av Maxxis-Goldspeed dekk, ikke-justerbare
støtdempere og minimumsvekten inklusiv fører er 240 kg.

2.     250 ccm 2-takter - Aldersgrense 16 år
250-klassen benytter seg av 250(maks 255) kubikk totakts crossmotorer. Klassen kjøres fra det
året du fyller 15 år, og har ingen øvre aldersgrense. Det kjøres norgesmesterskap i 250-klassen.
I Norge (f.o.m 2007) benytter klassen seg av Goldspeed dekk, justerbare støtdempere og
minimumsvekten inklusiv fører er 260 kg.

3.     650 ccm 4-takter - Aldersgrense 16 år (kun Norge)
650-klassen benytter seg av 650(maks 660) kubikk firetakts crossmotorer. Klassen kjøres fra det
året du fyller 16 år, og har ingen øvre aldersgrense. Det kjøres norgesmesterskap i 650-klassen.
I Norge (f.o.m 2005) benytter klassen seg av Goldspeed dekk, justerbare støtdempere, og
minimumsvekten inklusiv fører er 260 kg.


Andre klasser - kun trening:

Mini: 7 - 11 år

85 cc: 9 -13 år

Er du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på treningene.
  Kontaktliste Bilgruppa       Treningstider/Info


Les om medlemskap her


Crosskart-sporten:

Crosskart er en sport for de som liker fart og
spenning kombinert med høy sikkerhet og at du
kan hevde deg i toppen med lave kostnader.

Reglementet er utformet slik at karten skal være
enkel og robust uten kostbare detaljer. Karten
skal veie minimum 190 kg. På motorsiden er kun
1-sylindrede motorsykkelmotorer tillatt. Trimming
er fritt innenfor kubikkgrensen, og brems skal kun
finnes på bakhjulene. De fleste kjører med
motocross - motorer. Disse motorene har originalt
en nesten optimal effekt og erfaringene tilsier at
det er minimalt og hente på kostbar trimming. En
annen fordel med crosskart er at den tar liten plass i garasjen, er lett å frakte med seg og
er enkel og oversiktlig å skru på når du tar av karosseriet med et håndgrep. Når du først
har prøvekjørt en crosskart kan vi garantere at du blir bitt av basillen. Med en
akselerasjon fra 0-100 på ca 3 sek, hurtig svingeegenskaper og det at du sitter nesten
på bakken, får du en fartsfølelse som er helt spesiell, og særlig når du i tillegg ligger i tette
fighter med konkurrenter. På en normal bane er det knapt noen rallycrossbil som holder
følge og selv på de raskeste banene har crosskarten omtrent samme rundetider som en
rallycrossbil med 4-500 hester. Solid rammekonstruksjon kombinert med lav vekt gjør at
skader og kostnader på karten ved velt og sammenstøt blir minimale. For førerne er
sikkerheten meget høy og skadestatistikken er omtrent lik null. Crosskart er med andre
ord en motorsport der du kan hevde deg i toppen uten at det skal stå på lommeboka.

Crosskart-løp:

Det blir kjørt Crosskart-løp på bilcross- og rallycrossbaner der banedekket er en blanding
av grus og asfalt. På de fleste baner er det asfalt på startplaten og i de fleste svinger.
Banenes lengde varierer fra 600 – 1000 meter.
Se aktivitetskalenderen her   og terminlisten her

Hver kjører skal gjennom 3 innledende heat der hovedmålet er å kapre flest mulig poeng
for en god posisjon i finalen. Det startes fra stillestående posisjon på grønt lys.
I innledende heat starter inntil 6 biler fordelt på 3 rekker, og førstemann i mål har kapret
flest poeng. Alle står i løpet av 3 omganger plassert en gang i hver rekke. I finalen starter
inntil 12 karter fordelt på 4 rekker, og den som kommer først i mål har vunnet løpet.

Crosskart er ikke så fysisk krevende da hvert innledende heat kun skal kjøres over
minimum 3000 meter. I finalene blir det kjørt 2 runder ekstra. Det blir også kjørt bakkeløp
i crosskart.

Det blir i Norge arrangert 10 – 15 løp hvert år og ca 6-7 av disse teller i Norges-cupen.
Norges-cupen blir foreløpig kun kjørt i Sør-Norge.

Kilde:
www.crosskart.com

Er du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på treningene.
  Kontaktliste Bilgruppa       Treningstider/Info


Les om medlemskap her


Lisensinformasjon:

Førerlisens
Krav: Det er ikke krav til førerkort. Førere under 15 år må ha obligatorisk kurs. Utfylt søknadskjema
sendes NBF. Søker må ha gyldig medlemskap i klubb tilsluttet NBF. Det kreves obligatorisk
ledsager/foresatt lisens for ledsager til utøvere under 15 år.

Vognlisens
Det kreves vognlisens for alle klasser. Utfylt søknadsskjema sendes NBF. Ved fornyelse av
vognlisens kan fjorårets vognlisens sendes NBF med påskrift om fornyelse.

Reklamelisens
Det er ingen reklameavgift for crosskart.


Crosskart-miljøet:

Note: Foreløpig er det ikke noe crosskartmiljø i Harstad, men NMK Hålogaland har noen
førere og bygger opp gruppen. I nærheten har Lofoten og Tromsø imidlertid førere og et
bra miljø der utøverne besøker oss og deltar på løp i nærområdene. Ta kontakt med oss
om du ønsker å vite mer eller kontakt med andre i crosskart-miljøet!

Kontakter i Bilgruppa

Miljøet rundt all motorsport er viktig og vi kan skryte av at det hos oss her i nord er
meget bra. De fleste kommer fredags ettermiddag eller i løpet av fredagskvelden
løpshelgen til arrangørklubben og etablerer seg i depotet med telt, campingvogner og
busser.
Se aktivitetskalenderen her   og terminlisten her
Alle motorsportsvenner samles rundt omkring med grilling og motorsportsprat, og
hjelper hverandre gjerne med tips og skruing. All motorsport er meget familievennlig og
mange har med seg familien rundt på løp, så her er det fint miljø for kone (mann) og
barn også. På banen er vi konkurrerende ”fiender” men i depot en samlet vennlig
motorsportsgjeng.


Litt mer info for å komme i gang:
www.crosskart.com/cat/komme_igang/komme_igang.asp

Blant førerne er det dannet en forening som heter
Norsk Crosskart Forening:
www.crosskart.com

Andre kanaler: 
www.crosskart.no  
www.husaberg.no
www.norsk-karting.com        Norsk Karting - Infosider


Er du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på treningene.
  Kontaktliste Bilgruppa       Treningstider/Info

Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>


Les om medlemskap her

Du er alltid velkommen til NMK Harstad!

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.