TILBAKE TIL INFO
Crosskart
Crosskart er røft sagt en
"forvokst" go-kart som er
påmontert store knastedekk,
fjæring og solid veltebur av
rør hvor
føreren sitter trygt og fastspent i godkjente
4-punkts sikkerhetsseler.
Man får en enorm
fartsfølelse selv i moderate
hastigheter
og 0-100 km/t går unna på 3
sekunder i den største
klassen.
Det kjøres på
bilcross/rallycrossbaner og
i tillegg til å delta i løp
på bil- og
rallycrossbaner kjøres det
også sprintrace og bakkeløp.
I Norge har sporten NM
status
og det kjøres også
mesterskap i NEZ. Crosskart
er delt opp i følgende
klasser:
Mini: 6 - 11 år
85 cc: 9 - 13 år
25 cc: 12 - 16 år
250 cc: 15 år
650 cc: 16 år
Med aldersgrenser menes året
du fyller.

I 2010 startet
noen i klubben med crosskart, så vi vil etter hvert få et miljø også for
denne motorsportsgrenen i Harstad. I nærheten har NMK Hålogaland, NAF Lofoten
og
NMK Tromsø førere med et bra miljø der utøverne besøker oss og
deltar på løp i området.
Ta kontakt med oss om du ønsker å vite mer
eller kontakt med andre i crosskart-miljøet!
Kontakter i Bilgruppa
Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>
Les om medlemskap her

Hva er
Crosskart?
Crosskart
er røft sagt en go-kart som er
påmontert større hjul, fjæring og veltebur
slik at den kan kjøres på rallycrossbaner,
altså en slags blanding av go-kart og
rallycross. I den solide rør-rammen sitter
føreren fastspent i
4-punkt sele og får en enorm
fartsfølelse selv i moderate hastigheter, 0-100 km/t
går unna på 3 sekunder i den største klassen. I tillegg
til
rallycrossbaner kjøres det også sprintrace og
bakkeløp. I Norge har sporten
NM status og det kjøres
også mesterskap i NEZ.
Crosskart blir altså nesten som å kjøre go-kart på en
rallycrossbane, og det er dette som
er utgangspunktet for hvordan sporten er
blitt til.
Det var Svenske
Erland Andersson som på begynnelsen av 80-tallet utviklet denne
sporten
etter en ide han fikk fra USA der de kjørte en lignede doning, men på annen
type bane enn det vi har her. Erland ville tilpasse crosskarten til Nordiske
forhold og fikk
etter en tids tester og reglementsforslag godkjent sporten i
Sverige i 1986. I Norge ble
det første oppvisningsløpet kjørt i 1988 og i
1990 ble det første året med organiserte løp
og Norges-cup. Crosskart kjøres
også i Danmark, og Finland har så vidt begynt. I Norden
finnes ca. 120 aktive
kjørere.
Crosskart er
altså en litt ”forvokst go-kart” med knastedekk, fjæring og veltebur
der
føreren sitter trygt og fastspent i sikkerhetsseler.
Det blir kjørt
i 3 forskjellige klasser:
1. 125 ccm 2-takter - Aldersgrense 12 år (trening
fra 10 år)
125-klassen benytter seg av 125(maks 128) kubikk totakts crossmotorer.
Klassen kjøres fra året
du fyller 12 år og trening det året du fyller 10.
Det kjøres Norgescup i 125-klassen. Øvre aldersgrense
er 16 år. I Norge (f.o.m
2007) benytter klassen seg av Maxxis-Goldspeed dekk, ikke-justerbare
støtdempere og minimumsvekten inklusiv fører er 240 kg.
2. 250 ccm 2-takter - Aldersgrense 16 år
250-klassen benytter seg av 250(maks
255) kubikk totakts crossmotorer. Klassen kjøres fra det
året du fyller 15
år, og har ingen øvre aldersgrense. Det kjøres norgesmesterskap i
250-klassen.
I Norge (f.o.m 2007) benytter klassen seg av Goldspeed dekk,
justerbare støtdempere og
minimumsvekten inklusiv fører er 260 kg.
3. 650 ccm 4-takter - Aldersgrense 16 år (kun
Norge)
650-klassen benytter seg av 650(maks
660) kubikk firetakts crossmotorer. Klassen kjøres fra det
året du fyller 16
år, og har ingen øvre aldersgrense. Det kjøres norgesmesterskap i
650-klassen.
I Norge (f.o.m 2005) benytter klassen seg av Goldspeed dekk,
justerbare støtdempere, og
minimumsvekten inklusiv fører er 260 kg.
Andre klasser - kun trening:
Mini: 7 - 11 år
85 cc: 9 -13 år
Er
du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på
treningene.
Kontaktliste Bilgruppa
Treningstider/Info
Les om medlemskap her
Crosskart-sporten:
Crosskart er en sport for de som liker fart og
spenning kombinert med høy
sikkerhet og at du
kan hevde deg i toppen med lave kostnader.
Reglementet er
utformet slik at karten skal være
enkel og robust uten kostbare detaljer.
Karten
skal veie minimum 190 kg. På motorsiden er kun
1-sylindrede
motorsykkelmotorer tillatt. Trimming
er fritt innenfor kubikkgrensen, og
brems skal kun
finnes på bakhjulene. De fleste kjører med
motocross -
motorer. Disse motorene har originalt
en nesten optimal effekt og
erfaringene tilsier at
det er minimalt og hente på kostbar trimming. En
annen fordel med crosskart er at den tar liten plass i garasjen, er lett å
frakte med seg og
er enkel og oversiktlig å skru på når du tar av
karosseriet med et håndgrep. Når du først
har prøvekjørt en crosskart kan vi
garantere at du blir bitt av basillen. Med en
akselerasjon fra 0-100 på ca 3
sek, hurtig svingeegenskaper og det at du sitter nesten
på bakken, får du en
fartsfølelse som er helt spesiell, og særlig når du i tillegg ligger i tette
fighter med konkurrenter. På en normal bane er det knapt noen rallycrossbil
som holder
følge og selv på de raskeste banene har crosskarten omtrent samme
rundetider som en
rallycrossbil med 4-500 hester. Solid rammekonstruksjon
kombinert med lav vekt gjør at
skader og kostnader på karten ved velt og
sammenstøt blir minimale. For førerne er
sikkerheten meget høy og
skadestatistikken er omtrent lik null. Crosskart er med andre
ord en
motorsport der du kan hevde deg i toppen uten at det skal stå på lommeboka.
Crosskart-løp:
Det blir kjørt
Crosskart-løp på bilcross- og rallycrossbaner der banedekket er en blanding
av grus og
asfalt. På de fleste baner er det asfalt på startplaten og i de fleste
svinger.
Banenes lengde varierer fra 600 – 1000 meter.
Se
aktivitetskalenderen her
og terminlisten her
Hver kjører skal gjennom 3 innledende heat der hovedmålet er å kapre flest
mulig poeng
for en god posisjon i finalen.
Det startes fra stillestående posisjon på grønt lys.
I innledende heat
starter inntil 6 biler fordelt på 3 rekker, og førstemann i mål har kapret
flest poeng. Alle står i løpet av 3 omganger plassert en gang i hver rekke.
I finalen starter
inntil 12 karter fordelt på 4 rekker, og den som kommer
først i mål har vunnet løpet.
Crosskart er ikke så fysisk krevende da hvert innledende heat kun skal
kjøres over
minimum 3000 meter. I finalene blir det kjørt 2 runder ekstra.
Det blir også kjørt bakkeløp
i crosskart.
Det blir i Norge arrangert 10 – 15 løp hvert år og ca 6-7 av disse teller i
Norges-cupen.
Norges-cupen blir foreløpig kun kjørt i Sør-Norge.
Kilde:
www.crosskart.com
Er
du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på
treningene.
Kontaktliste Bilgruppa
Treningstider/Info
Les om medlemskap her
Lisensinformasjon:
Førerlisens
Krav: Det er ikke krav til førerkort. Førere under 15 år må ha
obligatorisk kurs. Utfylt søknadskjema
sendes NBF. Søker må ha
gyldig medlemskap i klubb tilsluttet NBF. Det kreves obligatorisk
ledsager/foresatt lisens for ledsager til utøvere under 15 år.
Vognlisens
Det kreves vognlisens for alle klasser. Utfylt søknadsskjema sendes
NBF. Ved fornyelse av
vognlisens kan fjorårets vognlisens sendes NBF
med påskrift om fornyelse.
Reklamelisens
Det er ingen reklameavgift for crosskart.
Crosskart-miljøet:
Note:
Foreløpig er det ikke noe
crosskartmiljø i Harstad, men NMK Hålogaland har noen
førere og bygger opp
gruppen. I nærheten har Lofoten
og Tromsø imidlertid førere og et
bra miljø der utøverne besøker oss og
deltar på løp i nærområdene. Ta kontakt med oss
om du ønsker å vite mer
eller kontakt med andre i crosskart-miljøet!
Kontakter i Bilgruppa
Miljøet rundt
all motorsport er viktig og vi kan skryte av at det hos oss her i nord er
meget bra. De fleste
kommer fredags ettermiddag eller i løpet av fredagskvelden
løpshelgen til
arrangørklubben og etablerer seg i depotet med telt, campingvogner og
busser.
Se
aktivitetskalenderen her
og terminlisten her
Alle motorsportsvenner samles rundt omkring med grilling og
motorsportsprat, og
hjelper hverandre gjerne
med tips og skruing. All motorsport er meget familievennlig og
mange har med seg
familien rundt på løp, så her er det fint miljø for kone (mann) og
barn også. På banen
er vi konkurrerende ”fiender” men i depot en samlet vennlig
motorsportsgjeng.
Litt mer info for å komme i gang:
www.crosskart.com/cat/komme_igang/komme_igang.asp
Blant førerne er
det dannet en forening som heter
Norsk
Crosskart Forening:
www.crosskart.com
Andre kanaler:
www.crosskart.no
www.husaberg.no
www.norsk-karting.com
Norsk Karting
- Infosider
|