
Minicross/Motocross/Enduro
Motocross/Minicross
(minicross brukes
for å betegne
motocross for de
aller minste)
og enduro har samme
utgangspunkt, nemlig
kjøring på ujevnt
underlag/terreng.
Grenene har utviklet
seg i hver sin
retning da motocross
er blitt en arena-
og
banesport med
konstruerte løyper
på et avgrenset
område. Du kan
starte å kjøre
minicross ved fylte
5 år, og når du er
13 år kan du delta i
konkurranser.
Les også mer på:
www.motocrossharstad.no
Syklene:
Motocross og
enduro setter helt
spesielle krav til
sykkelen. Først og
fremst er syklene
forsterket og må
være så lette som
mulig og de må ha
fjæring og dempere
med lang vandring
for å takle ujevnt
underlag og
landinger etter
hopp. Crossykler kan
ikke kjøres på
offentlig vei eller
i terreng, kun på
godkjente baner. Det
er innført en
registrering av
endurosykler for
kjøring på offentlig
vei til/fra trening
og konkurranser.
Trening og
aldersgrenser:
Man kjører på
godkjente baner og
det kreves lisens
for å stille til
start og trening.
Man kan løse
engangslisens for et
enkelt løp/trening,
eller
mikrolisens/rekrutteringslisens
for det første året.
For å få en varig
lisens må man være
tilsluttet NMF-klubb;
fra 5 år;
gjennomføre
lisenskurs med teori
og praksis. Fra 13
år må man i tillegg
ha legeattest for
cross/enduro i
tillegg til
gjennomført og
bestått lisenskurs
med teori og
praksis. Lisenskurs
varer evig og alle
lisenser inneholder
forsikring.
Konkurranser:
Motocross-løp for de
fra 5-12 år er bare
lek og moro, her er
ingen vinnere og
ingen tapere. De
minste kjører derfor
trening, og 2 heat à
10-15 min + 2 runder
hvor alle alle får
lik premie.
Fra 13 år:
Deltakerne
kvalifiserer seg til
start etter teknisk
kontroll og
tidstrening. Til
fellesstart stiller
førerne opp bak en
grind hvor
plasseringen
avgjøres av
rundetidene på
tidstrening.
Avhengig av løpets
status kjøres løp på
15 til 30 minutter,
pluss to runder.
Vinneren er den som
har kjørt flest
runder, og ved likt
antall runder den
som kom først i mål.
De minste
konkurrerer ikke men
gjennomfører kjøring
med felles
pokalutdeling.
Klasser for
slagvolum inntil 80,
125, 250 og 500
kubikk. Også 350
kubikk og over i
enduro.
Sikkerhet/Utstyr:
Det er ikke til å
legge skjul på at
dette er en
risikosport, som
krever at vi
beskytter oss best
mulig. Det er påbudt
med sikkerhetsutstyr
i både trening og
konkurranser.
Crosshjelm/briller,
en "brynje" til
skulder, rygg og
bryst, kne+albue
beskyttere,
nakkekrage, hansker,
bukse/trøye av
slitesterkt
materiale, samt
solide knehøye
lærstøvler.
Motocross er en
krevende sport, og
vi er avhengig av at
foreldrene stiller
opp.
Det er ikke lov
å kjøre uten oppsyn
før man er 18 år
gammel.
Er
du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på
treningene.
Kontaktliste
MX-gruppa
Treningstider/Info
Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>
Les om medlemskap her
Om MotoCross
I Norge er det tillatt å kjøre
motocross på spesielt godkjente områder og i regi av en
klubb som er medlem
i Norges Motorsportforbund (NBF) eksempelvis Norsk Motor Klubb
Harstad (NMK
Harstad). Alle som kjører motocross må ha
lisens.
Det finnes også nybegynnerlisens som du kan løse
når du møter opp på en
motocrossbane. For å få trening
eller konkurranselisens må du gå et
lisenskurs som
inneholder 8 timer teori og 8 timer kjøreteknikk.
Motocrossgrenen omfatter også FMX, enduro, speedcross og
supermotard.
Motocross kjøres på en spesiallaget bane med jord, sand
eller lignende
baneunderlag. Et løp arrangeres vanligvis
over to heat eller omganger.
Førerne starter fra ei startgrind
og de første 200 meterne av banen er ei
rett slette, deretter
sendes de inn i en krapp sving. Resten av banen er
sammensatt av hopp som har lengder fra 5-10 meter og helt
opp imot 30 meter.
Sporvalget i motocross er veldig viktig og
kan være helt avgjørende for
plasseringen på resultatlista.
Motocross er en veldig fysisk krevende idrett
og utøverne må ha svært bra kondisjon samt
godt med styrke i hele kroppen. I
motocross arrangeres det NM, NM for lag og Norgescup.
Norges største
motocross-stjerne er proffkjører Kenneth Gundersen som er eneste
nordmann
som kjører Motocross Grand Prix (VM).
Aldersgrenser
I motocross kan du kjøre inntil 60 ccm laveffekt fra fylte 5 år. (Se
minicross lenger ned)
Det året
du fyller 10 år
kan du kjøre inntil 85 ccm. Inntil 125 ccm kan du kjøre fra
det året du fyller 14 år.
Fra du
er 16 år kan du kjøre fri ccm. Teknisk
utvalg i Motorsportforbundet kan også
seriegodkjenne
barnemotorsykler med
høyere kubikkstørrelse, under forutsetning at
motorsyklene er beregnet for
barn
og har laveffektytelse (lav HK-ytelse) som passer
størrelse og
individuelle ferdighetsnivå.
Er
du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på
treningene.
Kontaktliste
MX-gruppa
Treningstider/Info
Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>
Les om medlemskap her
Om MiniCross i Harstad
Barneidrett:
Minicrossen er en aktiv og
populær gruppe som etter 2001, da
aldersgrensen for
å kjøre motocross ble
senket til 5 år, har opplevd en
økende interesse.
Harstad Minicross er en aktiv og populær gruppe og har opplevd
en
økende interesse de siste
årene. Klubben har i dag nær 100 medlemmer som
er
knyttet til Mini-/Motocross og benytter
i dag egne minicrossbaner på
Harstad
Motorsport Senter i Åsegarden. Det er kun organisert kjøring
med
motorsykkel
eller snøscooter på lukkede baner og anlegg som er godkjent av
Norges
Motorsportsforbund som er tillatt for barn og ungdom mellom 5 og 16 år.
For
barn gjelder vilkårene for Norges Idrettsforbund’s barneidrettsforsikring.
Utdannede aktivitetsledere
for barne- og motorsykkelidrett leder alle tilbud
og
aktiviteter innenfor barneidrett i NMF-tilsluttede klubber.
Minicrossgruppene benytter i dag to baner;
Bane 1 eller indre bane som er beregnet for nybegynnere og de minste fra 5
til 8 år.
Denne er i
senter av bilcrosstraseen og rundt 200 meter lang med
middels
vanskelighetsgrad som forøvrig har
fått gode karakterer av NMF
(Norges Motorsportsforbund). Dersom det er annen aktivitet på bilcrossbanen
kan vi imidlertid ikke utøve crosskjøring på indre bane.
Banen er en populær
arena
også for de største crosserne.
Bane 2 ligger avskjermet fra annen
banekjøring der vi kan trene og more oss
mens andre kjører bil
eller ATV på
det øvrige området, vår nye bane
benyttes av
alle
aldersgrupper. Slik kjøres treninger på
flere nivå samtidig med
annen
aktivitet/arrangement eks. bil- og rallycrossløp.
Når bilbanen ikke er i
bruk kan minicrossgruppa benytte hele området.
Microlisensen
5 til 8 år er gratis (underskrives av foresatt) og det trenges ikke
lisenskurs,
men du
må være tilknyttet en klubb som igjen er tilknyttet
Norges Motorsportsforbund
(NMF) eksempelvis
Norsk Motor Klubb Harstad (NMK Harstad).
Da er forsikringer ordnet,
og det er altså kun slik organisert
kjøring som er tillatt for barn under 16 år. All
annen kjøring, også på
privat eiendom, er forbudt.
Miljøet er
uhyre viktig og vi behøver ikke skryte da det alltid hos oss er en fin
stemning.
Da vi alle har
med barn og ungdom å gjøre er det uhyre viktig å
spre glede, samhold
og trygghet. Alle
møter dermed
opp med en positiv og humørfylt holdning til glede
og
forhåpentligvis lærdom for våre barn og ungdommer.
Alle hjelper hverandre og
sporten
sprer dermed en virkelig og reell holdning til våre barn.
Barneidrettsbrosjyre
Er
du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på
treningene.
Kontaktliste
MX-gruppa
Treningstider/Info
Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>
Les om medlemskap her
Om Enduro

Enduro er hastighetskjøring og
utholdenhet med sykkel over lang tid.
Konkurransen kan
deles inn i to
kategorier, Enduro spesial som er kjøring
på lukket område og
Enduro etappeløp som kan sammenlignes med rally
(som for bil).
I Norge er det tillatt å kjøre
enduro på spesielt godkjente områder i regi av en klubb
som er
medlem i NMF
som NMK Harstad. Det er mulig å få registrert endurosykkelen
med svarte
skilter når den
skal brukes til trening og konkurranser, ved å fremvise
kjøretøybevis som du løser hos NMF og lisens hos
biltilsynet. Da kan
sykkelen benyttes på offentlig vei, kjøring til og fra trening.
Alle som kjører enduro må ha
lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når
du møter opp på
en
bane og klubben vil hjelpe deg der. For å få trening eller
konkurranselisens
må du gå et lisenskurs
som inneholder 8 timer teori og 8 timer
kjøreteknikk.

Er
du interessert og ønsker å vite mer?
Ta kontakt med en av oss eller på
treningene.
Kontaktliste
MX-gruppa
Treningstider/Info
Ta kontakt med en av oss om
det er noe du lurer på!
Klikk her for å finne oversikt >>>>>>
Les om medlemskap her
Du er alltid velkommen
til oss på Harstad Motorsport Senter!

TILBAKE TIL INFO |