28.11.2009

Tilbake


 

 

 

 

 

Les mer; om junior lisenskurs


Mange lurer på hva man trenger for å begynne med bilcross. Her er noen av de viktigste punktene du trenger for å starte. Resten går seg naturlig til når man har kommet seg inn i "gamet".

Har du spørsmål, ta kontakt med en i klubben.
Se personer i klubben


Først å fremst må du vite hva du vil kjøre. Det er mye kriterier til en bil, først å fremst hvilken ende bilen trekker i:
- FWD (forhjulsdrift) eller RWD (bakhjulsdrift) er det som er lovlig i bilcross. Ombygging fra RWD til FWD og omvendt er IKKE lov, men om bilen er levert med AWD (4-hjulsdrift) kan du velge hva du vil ha.
- Turbo, kompressor og annen form for lading er ikke lov. Trimming er fritt fram, både motor og drivverk.

En annen ting man burde ta hensyn til er:
- Deletilgang. I bilcross må man regne med en del reparasjoner i form av motor, drivverk, hjuloppheng og karosseri. Det kan være lurt å gå for et merke som,
1. Finnes mye av både som delebiler og det som brukes mye i bilcross.
2. Billige deler
3. Enkel å skru på.

Ved pkt. 3 burde man tenke seg om hvilket utstyr man har for å feilsøke om ting skulle slutte å fungere. Det er forskjell fra person til person hva man vil bruke, men en tommelfingerregel er at forgassermotorer er enklere å skru på enn innsprøytning. Sistnevnte har mye mer sensorer, givere og andre elektroniske målere som kan gjøre det vanskelig å feilsøke uten diagnoseutstyr. Dette er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil og har av hjelpemidler.

Hvordan starter jeg?
Er du under 15 år må du først ta en juniorkurs (det året du fyller 15).

Les om juniorkurs her

Om du er klar til å kjøre bilcross, må du melde deg inn i en klubb tilsluttet Norges Bilsportforbund, eks. NMK Harstad.
Meld deg inn i NMK Harstad HER
Du kan imidlertid stå tilsluttet alt fra NMK, KNA, NAF o.l. Ved innmelding får du tilsendt Bilsportsboken som du trenger ved bygging av bilen.

Førerlisens og vognlisens må betales hvert år inn til NBF. Dette må søkes, og du finner skjemaer her:
www.bilsport.no/skjemaer

Bilen må på Teknisk årskontroll hvert år.
Les mer om Teknisk årskontroll i NMK Harstad HER
Det skjer ved at en årskontrollant ved klubben du er medlem i undersøker at bilen er i henhold til reglene. Etter at bilen er godkjent, blir papirene sendt inn til NBF og du får tilsendt vognlisens.

NB: Alt av lisenser må være i orden før løp!

Kjøreutstyr:
I bilcross er det påbudt med FIA-godkjent utstyr. Dette endres hvert år, og man får tilsendt Bilsportsboka der endringene står.

Les mer om reglement HER
Av utstyr som skal finnes under et løp, både på deg og bilen:
- Brannsikker kjøredress (3-lags)
- Brannsikre hansker
- Brannsikre kjøresko
        (Du kan få kjøpt sko, men mange bruker militærsko da disse er godkjent)
- Brannsikker Balaclava (hette)
- Hjelm og briller (Om hjelmen har visir trenger du ikke briller)
- FIA godkjent nett på førersiden
- FIA polstring på veltebur der kroppen din kan komme i kontakt med bur
- Kjørestol
- FIA godkjente 4 punkts belter

Kostnader:
I bilcross er regelen at hver enkelt bil har en samlet verdi på 9.000 (2011). Dette er for å holde standarden nede. Hvis ikke det hadde vært slik, ville man kunne trimme bilene slik at konkurransen ville blitt for hard.

Ved hvert løp kan du by på en allerede bygd bil. Hvert bud koster 300,- (2010) og du kan legge inn så mange bud du vil. Mange velger å by på bil for å slippe å bygge, eller fordi man ikke har kunnskap/utstyr for å bygge selv.

Ved bilkjøp vil ikke personlig utstyr følge med bilen. (Kjørestol, rallydekk, fia-nett o.l) så dette må du disponere selv.

Bygging av bil:
Å starte å bygge bilcrossbil er en del arbeid. Bilen må ribbes for all unødvendig vekt og skal ribbes for materialer som kan ta fyr. Mange velger å fjerne dashbord, men dette er opp til hver enkelt.

Bilen skal ha sveiset helbur i standardiserte mål og dimensjoner. Dette finner man i Bilsportsboka, der buret er tegnet og skissert.

Les mer om reglement HER
Bøyer og sveiser man buret selv er dette en god del arbeid, men har man utstyr så går det fint. Om man velger å kjøpe ferdigbur, må man regne med å justere dette til bilen.

Alle biler skal ha hovedstrømsbryter inne i bilen, og mulighet for å stenge på utsiden også. Motoren skal stoppe når man drar i bryteren. (Ved rundkast, brann og andre årsaker)

Reglene står i Bilsportsboka og er nøye forklart.

 

Kjøreutstyr


Halvhjelm. Briller er
påkrevd ved benyttelse
av denne type hjelm.


Helhjelm med visir.

3 lags kjøredress er
påkrevd. Ved bruk av
1 lags skal det brukes
brannsikkert undertøy.
FIA-godkjent.

Kjørehansker Brannsikker balaclava,
1 hulls FIA
(Fås også med 2 hulls)
Brannsikkert undertøy.
Undertrøye, -bukse og sokker
 
Kjøresko Nakkekrave  
Det finnes et utall varianter av kjøredresser fra ulike produsenter

www.pedersenracing.no

www.kollevold.no

www.gundersenmotorsport.no

 


Finner du feil i teksten; vennligst ta kontakt med webmaster
 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.