Mange lurer
på hva man
trenger for å
begynne med
bilcross. Her er
noen av de
viktigste
punktene du
trenger for å
starte. Resten
går seg naturlig
til når man har
kommet seg inn i
"gamet".
Har du spørsmål,
ta kontakt med
en i klubben.
Se personer i
klubben
Først å
fremst må du
vite hva du vil
kjøre. Det er
mye kriterier
til en bil,
først å fremst
hvilken ende
bilen trekker i:
- FWD
(forhjulsdrift)
eller RWD
(bakhjulsdrift)
er det som er
lovlig i
bilcross.
Ombygging fra
RWD til FWD og
omvendt er IKKE
lov, men om
bilen er levert
med AWD
(4-hjulsdrift)
kan du velge hva
du vil ha.
- Turbo,
kompressor og
annen form for
lading er ikke
lov. Trimming er
fritt fram, både
motor og
drivverk.
En annen ting
man burde ta
hensyn til er:
- Deletilgang. I
bilcross må man
regne med en del
reparasjoner i
form av motor,
drivverk,
hjuloppheng og
karosseri. Det
kan være lurt å
gå for et merke
som,
1. Finnes mye av
både som
delebiler og det
som brukes mye i
bilcross.
2. Billige deler
3. Enkel å skru
på.
Ved pkt. 3 burde
man tenke seg om
hvilket utstyr
man har for å
feilsøke om ting
skulle slutte å
fungere. Det er
forskjell fra
person til
person hva man
vil bruke, men
en
tommelfingerregel
er at
forgassermotorer
er enklere å
skru på enn
innsprøytning.
Sistnevnte har
mye mer
sensorer, givere
og andre
elektroniske
målere som kan
gjøre det
vanskelig å
feilsøke uten
diagnoseutstyr.
Dette er
selvsagt opp til
hver enkelt hva
man vil og har
av hjelpemidler.
Hvordan
starter jeg?
Er du under
15 år må du
først ta en
juniorkurs (det
året du fyller
15).
Les om
juniorkurs her
Om du er klar
til å kjøre
bilcross, må du
melde deg inn i
en klubb
tilsluttet
Norges
Bilsportforbund,
eks. NMK
Harstad.
Meld deg inn i
NMK Harstad HER
Du kan
imidlertid stå
tilsluttet alt
fra NMK, KNA,
NAF o.l. Ved
innmelding får
du tilsendt
Bilsportsboken
som du trenger
ved bygging av
bilen.
Førerlisens og
vognlisens må
betales hvert år
inn til NBF.
Dette må søkes,
og du finner
skjemaer her:
www.bilsport.no/skjemaer
Bilen må på
Teknisk
årskontroll
hvert år.
Les mer om
Teknisk
årskontroll i
NMK Harstad HER
Det skjer ved at
en
årskontrollant
ved klubben du
er medlem i
undersøker at
bilen er i
henhold til
reglene. Etter
at bilen er
godkjent, blir
papirene sendt
inn til NBF og
du får tilsendt
vognlisens.
NB: Alt av
lisenser må være
i orden før løp!
Kjøreutstyr:
I bilcross er
det påbudt med
FIA-godkjent
utstyr. Dette
endres hvert år,
og man får
tilsendt
Bilsportsboka
der endringene
står.
Les mer om
reglement HER
Av utstyr som
skal finnes
under et løp,
både på deg og
bilen:
- Brannsikker
kjøredress
(3-lags)
- Brannsikre
hansker
- Brannsikre
kjøresko
(Du kan få kjøpt sko, men mange
bruker
militærsko da
disse er
godkjent)
- Brannsikker
Balaclava
(hette)
- Hjelm og
briller (Om
hjelmen har
visir trenger du
ikke briller)
- FIA godkjent
nett på
førersiden
- FIA polstring
på veltebur der
kroppen din kan
komme i kontakt
med bur
- Kjørestol
- FIA godkjente
4 punkts belter
Kostnader:
I bilcross er
regelen at hver
enkelt bil har
en samlet verdi
på 9.000 (2011).
Dette er for å
holde standarden
nede. Hvis ikke
det hadde vært
slik, ville man
kunne trimme
bilene slik at
konkurransen
ville blitt for
hard.
Ved hvert løp
kan du by på en
allerede bygd
bil. Hvert bud
koster 300,-
(2010) og du kan
legge inn så
mange bud du
vil. Mange
velger å by på
bil for å slippe
å bygge, eller
fordi man ikke
har
kunnskap/utstyr
for å bygge
selv.
Ved bilkjøp vil
ikke personlig
utstyr følge med
bilen.
(Kjørestol,
rallydekk,
fia-nett o.l) så
dette må du
disponere selv.
Bygging av
bil:
Å starte å bygge
bilcrossbil er
en del arbeid.
Bilen må ribbes
for all
unødvendig vekt
og skal ribbes
for materialer
som kan ta fyr.
Mange velger å
fjerne dashbord,
men dette er opp
til hver enkelt.
Bilen skal ha
sveiset helbur i
standardiserte
mål og
dimensjoner.
Dette finner man
i Bilsportsboka,
der buret er
tegnet og
skissert.
Les mer om
reglement HER
Bøyer og sveiser
man buret selv
er dette en god
del arbeid, men
har man utstyr
så går det fint.
Om man velger å
kjøpe ferdigbur,
må man regne med
å justere dette
til bilen.
Alle biler skal
ha
hovedstrømsbryter
inne i bilen, og
mulighet for å
stenge på
utsiden også.
Motoren skal
stoppe når man
drar i bryteren.
(Ved rundkast,
brann og andre
årsaker)
Reglene står i
Bilsportsboka og
er nøye
forklart. |