Crosskart er en
motorsportsgren som
i hovedsak kjøres på
rallycrossbaner,
altså en slags
rallycross i
miniformat. Det
kjøres også
sprintrally og
bakkeløp. Sporten
har nå fått fotfeste
i 6 land med felles
reglement ( NEZ ).
Noen av løpene har
TV-dekning.
Løpssesongen foregår
stort sett fra mai
til september mens
treningssamlinger
foregår året rundt.
Heftig
adrenalinkick
Inntil 90 hk fordelt
på rundt 200 kg gir
en akselerasjon fra
0 til 100 km/h på
godt under 3
sekunder.
Framhjulsløft i
starten samt
hjulspinn, heftige
oppstell og hurtige
styreegenskaper gir
en kjøreopplevelse
du sent vil glemme.
Lave kostnader
Sammenlignet med
andre grener på 4
hjul så er crosskart
helt klart det
billigste
alternativet om vi
ser bort ifra
bilcross.....
Lavest utgifter,
mindre skruing og
større
fartsopplevelse på
en gang. Kostnadene
bør ses i sin helhet
fra kjøp til salg og
man kan dele de inn
i 3 grupper:
1.
Anskaffelse:
En brukt
konkurransedyktig
IC-kart
koster
fra ca
30.000kr
og
oppover.
En ny
IC-kart
R4
komplett
som
byggesett
med
motor
vil
koste
fra
60.000
til
120.000
avhengig
av
volumklasse,
motorvalg,
dempere
osv.
2.
Driftsutgifter:
Det er
driftsutgiftene
som
først og
fremst
gjør
sporten
billig
sammenlignet
med
andre
grener.
For ca
10.000
kan du
kjøre
full
sesong,
da er
alt tatt
med av
slitedeler,
rekvisita,
drivstoff,
lisenser,
påmeldinger,
reiseutgifter
++. I
denne
prisberegningen
er ikke
tatt med
utgifter
ved
velt,
krasj og
motorhavarier.
Motorhavarier
forekommer
knapt
lenger
og
skulle
du være
så
uheldig
å velte
så er
fordelen
med en
crosskart
at du i
de
fleste
tilfeller
kan
stille
til
start i
neste
heat med
minimale
kostnader
og jobb.
3.
Annenhåndsverdi:
Kjøper
du en
brukt
crosskart
blir
verditapet
ved salg
minimalt
og
kjøper
du en
kart til
rundt
30.000
kan du
regne
med å få
igjen
nesten
det
samme
året
etter.
Bygger
du en ny
crosskart
må du
regne
med noe
verditap
første
året
hvis du
bruker
ny
motor,
kostbare
støtdempere
osv, men
satser
du på
brukt
motor og
tilbehør
kan du i
noen
tilfeller
faktisk
tjene
penger
på
karten
og
dermed
også ha
litt
igjen
for
byggingen.
Høy sikkerhet
Solid
rammekonstruksjon
kombinert med lav
vekt og at føreren
sitter fastspent i 4
punkts seler gjør at
sikkerheten er meget
høy og
skadestatistikken er
omtrent lik null.
Klasser
/
Aldersgrenser
Du kan
kjøre
crosskart
fra det
året du
fyller 6
år, det
er i alt
5
klasser:
1. Mini
4 takt
Aldersgrense
fra det
året du
fyller 6
år og
t.o.m.
11år
2. 85ccm
2 takt
Aldersgrense
fra det
året du
fyller 9
år og
t.o.m 13
år
3.
125ccm 2
takt
Aldersgrense
fra det
året du
fyller
12 år og
t.o.m 16
år
4.
250ccm 2
takt
Aldersgrense
fra det
året du
fyller
15 år
5.
650ccm 4
takt
Aldersgrense
fra det
året du
fyller
16 år
Kjøreutstyret i
crosskart er det
samme som det er i
bilsport, men en
blanding av
motocross og
bilcross. Hjelm,
briller og hansker
fra motocross, og
kjøredress, kjøresko
og sikkerhetsbelte
fra bilsport.
Hvordan starter
jeg?
Er du under 15
år må du først
ta en juniorkurs
(det året du
fyller 15).
Les om
juniorkurs her
Om du er klar
til å kjøre
crosskart, må du
melde deg inn i
en klubb
tilsluttet
Norges Bilsportforbund,
eks. NMK
Harstad.
Meld deg inn i
NMK Harstad HER
Du kan
imidlertid stå
tilsluttet alt
fra NMK, KNA,
NAF o.l. Ved
innmelding får
du tilsendt
Bilsportsboken
som du trenger
ved bygging av
bilen.
Førerlisens og
vognlisens må
betales hvert år
inn til NBF.
Dette må søkes,
og du finner
skjemaer her:
www.bilsport.no/skjemaer
Bilen må på
Teknisk
årskontroll
hvert år.
Les mer om
Teknisk
årskontroll i
NMK Harstad HER
Det skjer ved at
en
årskontrollant
ved klubben du
er medlem i
undersøker at
karten er i
henhold til
reglene. Etter
at karten er
godkjent, blir
papirene sendt
inn til NBF og
du får tilsendt
vognlisens.
NB: Alt av
lisenser må være
i orden før løp!
Kjøreutstyr:
I crosskart er
det påbudt med
FIA-godkjent utstyr.
Dette endres hvert
år, og man får
tilsendt
Bilsportsboka der
endringene står.
Les mer om reglement
HER
Av utstyr som skal
finnes under et løp,
både på deg og
karten:
- Brannsikker
kjøredress (3-lags)
- Brannsikre
hansker
- Brannsikre
kjøresko
(Du kan få kjøpt sko, men mange
bruker militærsko da
disse er godkjent)
- Brannsikker
Balaclava (hette)
- Hjelm og
briller (Om hjelmen
har visir trenger du
ikke briller)
- FIA godkjent
nett
- FIA polstring
på veltebur der
kroppen din kan
komme i kontakt med
bur
- Kjørestol
- FIA godkjente 4
punkts belter
Kjøreutstyr
Halvhjelm. Briller er
påkrevd ved benyttelse
av denne type hjelm.
Helhjelm med visir.
3 lags
kjøredress er
påkrevd. Ved bruk av
1 lags skal det brukes
brannsikkert undertøy.
FIA-godkjent.
Kjørehansker
Brannsikker balaclava,
1 hulls FIA
(Fås også med 2 hulls)
Brannsikkert undertøy.
Undertrøye, -bukse og sokker
Kjøresko
Nakkekrave
Det finnes et utall varianter av
kjøredresser fra ulike produsenter