28.11.2009

Tilbake


Mange lurer på hva crosskart er og hva man trenger for å begynne i sporten. Her er litt om grenen og hva som trenges.

Har du spørsmål, ta kontakt med en i klubben.
Se personer i klubben

Crosskart er en motorsportsgren som i hovedsak kjøres på rallycrossbaner, altså en slags rallycross i miniformat. Det kjøres også sprintrally og bakkeløp. Sporten har nå fått fotfeste i 6 land med felles reglement ( NEZ ). Noen av løpene har TV-dekning. Løpssesongen foregår stort sett fra mai til september mens treningssamlinger foregår året rundt.

Heftig adrenalinkick
Inntil 90 hk fordelt på rundt 200 kg gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/h på godt under 3 sekunder. Framhjulsløft i starten samt hjulspinn, heftige oppstell og hurtige styreegenskaper gir en kjøreopplevelse du sent vil glemme.

Lave kostnader
Sammenlignet med andre grener på 4 hjul så er crosskart helt klart det billigste alternativet om vi ser bort ifra bilcross.....
Lavest utgifter, mindre skruing og større fartsopplevelse på en gang. Kostnadene bør ses i sin helhet fra kjøp til salg og man kan dele de inn i 3 grupper:

1. Anskaffelse:
En brukt konkurransedyktig IC-kart koster fra ca 30.000kr og oppover. En ny IC-kart R4 komplett som byggesett med motor vil koste fra 60.000 til 120.000 avhengig av volumklasse, motorvalg, dempere osv.

2. Driftsutgifter:
Det er driftsutgiftene som først og fremst gjør sporten billig sammenlignet med andre grener. For ca 10.000 kan du kjøre full sesong, da er alt tatt med av slitedeler, rekvisita, drivstoff, lisenser, påmeldinger, reiseutgifter ++. I denne prisberegningen er ikke tatt med utgifter ved velt, krasj og motorhavarier. Motorhavarier forekommer knapt lenger og skulle du være så uheldig å velte så er fordelen med en crosskart at du i de fleste tilfeller kan stille til start i neste heat med minimale kostnader og jobb.

3. Annenhåndsverdi:
Kjøper du en brukt crosskart blir verditapet ved salg minimalt og kjøper du en kart til rundt 30.000 kan du regne med å få igjen nesten det samme året etter. Bygger du en ny crosskart må du regne med noe verditap første året hvis du bruker ny motor, kostbare støtdempere osv, men satser du på brukt motor og tilbehør kan du i noen tilfeller faktisk tjene penger på karten og dermed også ha litt igjen for byggingen.

Høy sikkerhet
Solid rammekonstruksjon kombinert med lav vekt og at føreren sitter fastspent i 4 punkts seler gjør at sikkerheten er meget høy og skadestatistikken er omtrent lik null.

Klasser / Aldersgrenser

Du kan kjøre crosskart fra det året du fyller 6 år, det er i alt 5 klasser:
1. Mini 4 takt Aldersgrense fra det året du fyller 6 år og t.o.m. 11år
2. 85ccm 2 takt Aldersgrense fra det året du fyller 9 år og t.o.m 13 år
3. 125ccm 2 takt Aldersgrense fra det året du fyller 12 år og t.o.m 16 år
4. 250ccm 2 takt Aldersgrense fra det året du fyller 15 år
5. 650ccm 4 takt Aldersgrense fra det året du fyller 16 år

Les mer om de forskjellige klassene her  
http://www.mamut.net/wwwcrosskartno/subdet207.htm

Kjøreutstyret i crosskart er det samme som det er i bilsport, men en blanding av motocross og bilcross. Hjelm, briller og hansker fra motocross, og kjøredress, kjøresko og sikkerhetsbelte fra bilsport.

Hvordan starter jeg?
Er du under 15 år må du først ta en juniorkurs (det året du fyller 15).
Les om juniorkurs her

Om du er klar til å kjøre crosskart, må du melde deg inn i en klubb tilsluttet Norges Bilsportforbund, eks. NMK Harstad.
Meld deg inn i NMK Harstad HER
Du kan imidlertid stå tilsluttet alt fra NMK, KNA, NAF o.l. Ved innmelding får du tilsendt Bilsportsboken som du trenger ved bygging av bilen.

Førerlisens og vognlisens må betales hvert år inn til NBF. Dette må søkes, og du finner skjemaer her:
www.bilsport.no/skjemaer

Bilen må på Teknisk årskontroll hvert år.
Les mer om Teknisk årskontroll i NMK Harstad HER
Det skjer ved at en årskontrollant ved klubben du er medlem i undersøker at karten er i henhold til reglene. Etter at karten er godkjent, blir papirene sendt inn til NBF og du får tilsendt vognlisens.

NB: Alt av lisenser må være i orden før løp!

Kjøreutstyr:
I crosskart er det påbudt med FIA-godkjent utstyr. Dette endres hvert år, og man får tilsendt Bilsportsboka der endringene står.

Les mer om reglement HER
Av utstyr som skal finnes under et løp, både på deg og karten:
- Brannsikker kjøredress (3-lags)
- Brannsikre hansker
- Brannsikre kjøresko
        (Du kan få kjøpt sko, men mange bruker militærsko da disse er godkjent)
- Brannsikker Balaclava (hette)
- Hjelm og briller (Om hjelmen har visir trenger du ikke briller)
- FIA godkjent nett
- FIA polstring på veltebur der kroppen din kan komme i kontakt med bur
- Kjørestol
- FIA godkjente 4 punkts belter

Kjøreutstyr


Halvhjelm. Briller er
påkrevd ved benyttelse
av denne type hjelm.


Helhjelm med visir.

3 lags kjøredress er
påkrevd. Ved bruk av
1 lags skal det brukes
brannsikkert undertøy.
FIA-godkjent.

Kjørehansker Brannsikker balaclava,
1 hulls FIA
(Fås også med 2 hulls)
Brannsikkert undertøy.
Undertrøye, -bukse og sokker
 
Kjøresko Nakkekrave  
Det finnes et utall varianter av kjøredresser fra ulike produsenter

www.pedersenracing.no

www.kollevold.no

www.gundersenmotorsport.no

 

Det finnes to hovedleverandører av crosskarter,
IC og NorCart,

Mer info på:

www.norcart.no
www.crosskart.no
www.bilsport.no/grener/crosskart

 

 


Finner du feil i teksten; vennligst ta kontakt med webmaster
 

 

 

 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.