Etappe
4 / onsdag 4. januar:
SAN JUAN - CHILECITO
OPPRYKK 12. PLASSER TIL 14.
PLASS Transportetappe:
424 km, Spesialetappe; 326 km,
Totalt: 750 km
Etter 10. plassen i
går ble det ilagt tidsstraff på
40 minutter som gir en 29.
plass.
Men 14. plass i dag - rykker
dermed opp 12 plasser fra
sammendraget til 17. plass etter
gårsdagens tidsstraff.
21.30
Pål Anders er endelig ferdig med
dagens siste transportetappe.
Han forteller at han er ganske
fornøyd med kjøringen i dag, men
sier også at det er tungt å
kjøre i så store høyder som i
dag. Det er kjøring fra 1500 m
til 3.500 meters høyde, og han
ble både kvalm og tørst. Men så
er det særdeles varmt (40
grader) og vannet han drikker
blir også veldig varmt. Ikke
veldig behagelig. Men han merker
hele tiden at han tørster mye.
Når de kjører så lenge i store
høyder blir også pulsen
"drithøy" som Pål Anders sier.
Pål Anders kjørte store deler av
dagen sammen med Willadoms. Han
tok igjen konkurrenten ganske
tidlig.
Konklusjonen på dagen er at Pål
Anders er fornøyd med både
sykkel (som har verdens beste
fjæring), og at han klarer å
holde fokus hele veien. Det ble
14. plass i dag,, og målet topp
10 virker reelt. Det har ikke
vært problemer med motoren på
sykkelen. Det at sykkelen
fungerer så bra, gjør at
kjøregleden blir topp.
06.00
Pål Anders fikk sent i går kveld
vite at han har fått 40 minutter
tidsstraff grunnet at det ikke
er registrert at han har vært
innom 2 sjekkpunkter (WP). Han
har forklart at han har sjekket
inn riktig, men dette er ikke
registrert hos arrangøren. Dette
gjelder også for mange av de
andre konkurrentene. Pål Anders
er lei seg for dette, men tenker
at han ikke må pushe grensa for
å kjøre inn tiden. Neste målet
nå er å komme blant de 10 beste.
I dag vil det kunne bli både
kryssing av elver og kjøring i
dem og viktigst å kjøre og å
være årvåken. Tempoet vil
variere, alt etter hindringer i
veien og selvsagt hvordan
navigeringen går. Det er ingen
tid å miste, men likevel mange
muligheter til å kjøre feil. Vi
krysser fingrer for at Pål
Anders klarer å ha fullt fokus
på teknisk god kjøring, samtidig
som at han navigerer rett.