Ullevålseter bytter ut teltet med bobil
Se video:
http://www.nrk.no/video/ullevalseter_bytter_ut_teltet/F7435A78CA66484C/
Ny rallysykkel og treningssykkel til Dakar
2012
I fjor
kom ikke den nye 450 KTM
rallysykkelen før i siste
liten. Nå fikk Pål Anders
sykkelen for Dakar 2012
allerede i begynnelsen av
august. I tillegg har han
tilegnet seg treningssykkel
- noe han aldri har hatt
før.
Tre nye motorer ble trimmet på KTM-fabrikken som ble oppdatert på det siste nye før Dakar. Motorene ble produsert for første gang i fjor høst og er naturligvis under stadig utvikling.
Generalprøve
i Marokko - vant siste
etappe
Siste
generalprøve var 6-dagers
rallyet Rally Marokko i
oktober. Teamet besto av Pål
Anders og følgekjører
Francisco Arredondo. Pål
Anders vant siste etappe og
ble nr. 3 sammenlagt og var
veldig fornøyd med
avslutningen.
Det var ganske gjevt å
avslutte forberedelsene til
Dakar 2012 med seier og ende
på en fin 3. plass
sammenlagt. Dette er mye på
grunn av at jeg er stabil og
at jeg ikke stresser for mye
når det går galt (som da han
kjørte feil) sier han på
Facebook-siden sin
Selv
om jeg er stabil og ikke
gjør for store feil må jeg
slå til oftere når jeg ser
at jeg har muligheten til
det, som i siste etappe i
Marokko sier Pål Anders.
Dette blir strategien for
Rally Dakar avslutter han.
Ventetiden går til
trening hjemme
For Pål Anders er
det alltid
en merkedag når han endelig
får sendt avgårde sykkel og
utstyr. Motorene
er godt trimmet, sykkelen er
kjørt inn på Drammensveien
og plombert og han
selv er
mentalt klar for start. Det er
ikke mulig å gjøre mer med
noen ting før han selv
kommer seg over til
Argentina i løpet av julen.
Pål Anders har trent med
Norges Toppidrettsgymnas og
kjørt cross med utøvere der
og
synes han er
heldig som har denne ekstra Dakarsykkelen
som han kan konsentrere seg
om å bruke i tiden fremover
- så mye som mulig.
Ikke begeistret for nye
regler
Nye regler i Dakar 2012
fører til at det blir lagt
til tid for bytte av motor.
Ved 1. gangs skifte av
motor, vil det legges til 15
minutter, og ved bytte av
motor 2. gang vil det legges
til 45 minutter. Dette
kommer som et tillegg til
både ordinær kjøretid, og
eventuelt tilleggstid for
bomkjøring i forhold til
WayPoints (som tidligere).
Dersom førerne er så uheldig
å må bytte motor for 3.
gang, legges det til hele 2
timer ekstra. Pål Anders er
ikke spesielt begeistret for
denne nye regelen i Dakar,
men får selvsagt ikke gjort
noe med den saken.