Søndag 8.
januar:
HVILEDAG I COPIAPO
se
multimedia-grafikk
se
etappe-oversikt
Eurosport søndag kl.
23:00-23:45,
reprise mandag kl.
01:15 og kl. 08:30

SISTE:
Det er hviledag i dag, og det
betyr at kjørerne skal holde seg
i ro. Det er mekanikernes tur
til å jobbe, og Pål Anders må
dermed gjøre det han ikke liker
i rally Dakar, nemlig å bruke en
hel dag til å hvile…
Mekanikerne Vlado og Patric skal
ordne Pål Anders og Arredondo
sine sykler i dag. I tillegg
skal servicebil gjennomgås, og
repareres for litt småtteri. Det
lakk litt olje, og det ble litt
av hvert med styringen da
Servicebilen fikk en
utforkjøring for 2 dager siden.
Derfor trenger bilen en
overhaling, slik at den blir
klar til å følge frem til mål.
Det blir ikke motorbytte for Pål
Anders slik planen var for
hviledagen. Han mener det er
greit å vente enda en dag. Dette
skyldes blant annet at det til
nå har vært en hel spesialetappe
som ble avbrutt, samt at en
annen etappe ble kortet ned.
Teamet mener derfor det er
forsvarlig å vente en dag med å
bytte motor.
Noen av konkurrentene spekulerer
i å unngå å bytte motor.
Husqvarna gir nå uttrykk for at
det holder å skifte stempel uten
motorbytte, og vurderer å satse
på dette for å unngå tidsstraff
på henholdsvis 15 minutter ved
første motorbytte, og 45
minutter ved andre bytte. Det
kan selvsagt være at de sier
dette i rent taktikkeri. Det er
ikke mange av utøverne som sier
så altfor mye i motorsaken.
Pål Anders mener det er
nødvendig å bytte motor, og kan
ikke skjønne at noen spekulerer
i å vinne tid på å unngå dette.
Den som følger med får se.

Det er hviledag i dag, men Pål
Anders ville mye heller vært ute
å kjørt en god lang fartsetappe
nå også.
Dagens bilde viser servicebilen
som har fått hjelp til å snu og
å komme på veien igjen.
I natt fikk vi vite at Fancisco
Lopez måtte trekke seg etter
krasjen i går. Det betyr at Pål
Anders får en 12.plass
sammenlagt.
I dag
som er hviledag går til å bytte
motor, Pål Anders bytter motor
da målet er kun å benytte to
motorer i løpet av hele rallyet.
Forhåpentligvis er det der jeg
tar igjen tidsstraffen min på en
del av de andre førerne, men vi
får se sier Pål Anders.
Det er lov å benytte fire
motorer underveis i rallyet, men
bytter man bare én gang, får man
kun 15 minutters tidsstraff -
bytter man to får man 45
minutter og må man bytte en
tredje er det 2 timers
tidsstraff så kanskje
tidsstraffen tas igjen ved å
begrense motorbytte for Pål
Anders sin del.
|