|
28.11.2009, Sist oppdatert 27.05.2011
Tilbake



At
femåringer freser rundt på
motorsykkel høres kanskje
ikke helt betryggende ut.
Men ta det med ro: Fra 2001
ble det lov i Norge.
Minicrossere med 2 og 4
hjul, samt
mini snøscooter er
populærbetegnelsen på
motocross for barn.
Minicross for de aller
minste foregår på enkle
baner uten hopp, men med
svinger og humper.
Har du spørsmål, ta
kontakt med en i
klubben.
Se personer i
klubben
Se egen side
www.motocrossharstad.no
Lærer fort
Så snart barna har tatt av
støttehjulene på tråsykkelen
er de store nok for
motocross. Motorsyklene for
de minste
er på 50 – 65 ccm og
toppfarten er cirka 40 km/t.
Syklene har automatgir,
ellers er de laget som
voksenmotorsykler.
- Barna lærer seg å kjøre på
én dag. Kravet er at de kan
sykle på tråsykkel og
beherske sykling uten
støttehjul, og
interessen for minicross er
sterkt voksende. Lek og
allsidig aktivitet skal
prege tilbudet for å
stimulere barns
utvikling og aldersbestemte
trenbare egenskaper.
Ekstremsport?
En kan ikke kalle det for
ekstremsport, men helt
ufarlig er det ikke. Det
blir noen velt og
kollisjoner, men nesten
aldri noen skader. Ungene
kjører med hjelm og spesielt
beskyttelsesutstyr for
overkroppen. De fleste har
nok slått
seg mer på tråsykkel enn i
motocross.
- Bedre trafikanter
Selvfølgelig er det
viktigste for ungene at det
er artig, men vi har den
oppfatningen at sporten gjør
barna mye
bedre rustet når de små
etter hvert blir 16 år og
kan begynne å kjøre moped på
veiene våre. Når de senere
går til
motorsykkel og bil i
trafikken mener de som har
forsket på dette at de som
har motorsport som hobby
blir
forsiktigere og sikrere
trafikanter når de får rast
fra seg under kontrollerte
former på bane.
Det er i regi av Norges
Motorsportsforbund at barn
og unge mellom 5 og 16 år
kan kjøre motorsykkel i
Norge.
Dyr moro?
Sporten er nok ikke den
billigste du kan drive med.
En ny minicrossykkel koster
rundt 11 - 13.000 kroner,
pluss
sikkerhetsutstyr som nytt
koster rundt 5.000 kroner. –
Men mange kjøper brukt
sykkel til rundt 7.000
kroner og
brukt utstyr finnes i
sirkulasjon i miljøene.
Hva trenges?
Motorsykkel:
Hva slags sykkel en skal ha
avhenger av ferdighetsnivå
og hva man liker. Det er
viktig at
man begynner med en
motorsykkel som barnet kan
mestre. Det er ikke
nødvendig å ha
det som er "værst", da dette
fort kan skremme
skremme barna, og
ta fra dem gleden med å
kjøre
motorsykkel. Størrelsen har
mye å si, en motorsykkel som
er
for liten kan være like
uheldig
som en som er for stor. Som
med alle motorsykkelkjøp så
betyr følelsen like mye
som
fornuften, men her beskrives
endel egenskaper for de
forskjellige sykkeltyper som
man
bør være klar over.
2-takt kontra 4-takt:
Tendensen går i dag klart i
retning av 4-takts sykler
innen cross. Motoren har en
jevn
effektkurve og bra drag
allerede ved tomgang.
2-takterne er sterkere, men
har en
"hissig" effektkurve og
krever mye turtall.
2-takterne
har lite
motorbrems, og er lette å
trille i gang om man bremser
stopp på motoren. 4-takterne
har kraftig
motorbrems, og
dersom motoren stopper
nytter det ikke å trille den
i gang.
I reglementet er det krav
om:
(se nedenfor)
Starter man når barnet er 5
år er det ikke krav om
lisenskurs som nevnt under.
Hvordan starter jeg med Minicross/Motocross???
Har du lyst til å starte opp med motocross? Vi skal herunder forsøke å
forklare litt om hva
som skal til for å aktivt
kunne kjøre motocrossløp og treninger.
Det første man må gjøre for å kunne dra på en motocrossbane for å kjøre
treninger eller
løp er ta lisenskurs for motocross. Kurs holder klubben i starten av
sesongen.
Følg med på
hjemmesiden
NMK Harstad
og se aktivitetskalenderen
Du må også ha medlemskap i en klubb tilknyttet Norges
Motorsportforbund eks. NMK Harstad
Les om
medlemskap - og meld deg inn her
Det er i
forbindelse med en klubb du også kan ta lisenskurs i motocross. I forhold
til f.eks.
roadracing er motocross
ganske mye mer utbredt i Norge p.g.a. at mange av
klubbene
også har egen motocrossbane.
Er det dyrt?
Et lisenskurs i motocross koster vanligvis lite eller ingenting, men du må
betale en
lisensavgift til forbundet for at
lisensen skal være gyldig.
Hva trenger jeg?
Lisenskurset inneholder en praktisk og en teoretisk del. Teoridelen av
kurset går som
regel over 2 kvelder mens
den praktiske delen gjennomføres på en kveld. På
teoridelen
trenger man kun penn og papir. Når det gjelder den
praktiske delen av kurset
er det et
par ting man bør ha i orden:
• Motorsykkel
Du trenger en motocrossykkel for å gjennomføre kurset, hvis du ennå ikke har
skaffet
deg en motocrossykkel kan
du bruke markedsplass hvor det er mye brukte
sykler til salgs.
Se Kjøp &
Salg
Har du ikke hverken penger eller sykkel kan du høre med klubben om det
finnes sykler
du kan bruke under
lisenskurset.
På en motocrossykkel er det viktig at det ikke er skarpe utstikkende
gjenstander. Et godt
eksempel
på en skarp utstikkende gjenstand er en bremsehendel hvor den
ytterste
"kula" er knekt av i en velt og dermed
sitter kun selve hendelen igjen og er
veldig spiss.
Slike ting er ikke lov å kjøre med i motocrossbanen.
• Personlig kjøreutstyr
Det er også i motocrossverdenen utrolig mye forskjellig utstyr å velge
blant. Så lenge
utstyret tilfredsstiller
sikkerhetskravene kan du velge det
utstyret du liker best selv
både når det gjelder farge og fasong.
I reglementet er det kun krav om
godkjent hjelm,
bryst og ryggskjold (crossvest), hansker og skikkelige støvler
med god
beskyttelse av fot
og legg (crosstøvler) samt en langarmet trøye/jakke og bukse i brannsikkert
stoff.
I tillegg anbefales det å bruke knebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og
albuebeskyttere.
Det finnes også
beskyttelsesjakker med både albuebeskyttere, ryggskinne,
nyrebelte og
brystskjold. Såkalte "Enduro-vester"
er geniale da man har all beskyttelse
for overkroppen
i ett plagg. De er også mye behagligere å kjøre med enn
tradisjonelle
crossvester. Samtidig
har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele ryggraden.
|
 |
Det er et krav på motocrossbanen at man bruker en
godkjent hjelm, denne skal være CE-merket. |
 |
For å unngå å få grus-spruten
(fra han som ligger foran deg) i øynene kjører
man også med kjørebriller som festes på hjelmen. |
 |
Et av de viktigste punktene når det gjelder kjøreutstyr
og motocross er støvlene. Gode støvler beskytter ben
og ankler mot skader ved en velt. Det er fort gjort å
velte i crossbanen å få sykkelen over bena.
Vær OBS på at lønner seg å investere i skikkelige støvler
og ikke "billig-støvler" som ofte er veldig myke i sålen og
som gjør kjøringen ubehagelig. I tillegg kan disse også
være sparsom med støtte i sidene og over rist.
Avbildet er anerkjente crosstøvler som har solid såle,
gir meget god beskyttelse av fot og legg samt tåparti.
|
  |
Knebeskyttere er et krav.
Dette trenger man, og det finnes flere
typer
på markedet.
Det som mange har begynt å bruke
er knebeskyttere som
er leddet ved kneet slik at
man kan
feste den litt opp på
låret og nedover
leggen. Disse gir
maksimal beskyttelse
og
kjørekomfort men koster
noe mer enn vanlige
knebeskyttere.
(Lange leddet knebeskyttere er nødvendig i minicross for
de minste.
Knebeskyttere som ofte brukes ved
rulleskøyteløpere - avbildet nederst av
disse to - er helt
greit) |
 |
For
å holde nyrene på plass bruker man nyrebelte
i
motocross. Mange bruker dette i forbindelse med
en
ryggskinne som i tillegg til å beskytte ryggen
har samme
funksjon som et nyrebelte hvor man
spenner dette fast
rundt mageregionen.
(ikke krav i minicross for de minste, brynje som under er
fullstendig dekket)
|

 |
Brynje
(crossvest)
bruker man for å beskytte bryst, rygg
og
skuldre mot harde støt. Mange av disse har
også albue-
beskyttere på seg.
Det finnes også beskyttelsesjakker med
både albuebeskyttere, ryggskinne,
nyrebelte og brystskjold.
Såkalte "Enduro-vester" er geniale da man har all
beskyttelse for
overkroppen i ett plagg. De er også mye
behageligere å kjøre med enn
tradisjonelle crossvester.
Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som
dekker hele
ryggraden.
Et eksempel
på bra beskyttelse kan du se til venstre her,
(nederst). Denne
beskytter
bryst, rygg, skuldre og albue
og kalles "Enduro-vest". Ofte brukt i
minicross for de minste
da den er behagelig, lett å ta på og er "alt-i-ett"
og
beskytter maksimalt. |

 |
Nakkeskader er sjeldne, men får drastiske følger.
Disse kragene er en ekstra
beskyttelse, men ingen krav.
Enkel
nakkekrage (avbildet øverst, med vaskbart trekk).
Nakkekrage ("donut" type) er
ikke laget for å beskytte
nakke mot kompresjon/vridning. Meningen med disse
er å
beskytte kragebeinet mot slag fra hjelmen.
Denne litt mer avanserte nakkekragen (avbildet nederst)
er laget av
karbonfiber, fiberglass og forsterket plastikk
delvis dekket med en myk
støtabsorberende skum. Denne
gir god beskyttelse mot skader som følge av
ekstrem
hodebevegelse forover, bakover og sidelengs. Samtidig
beskytter det også mot
kompresjon av ryggraden, og den
beskytter mot potensielle skader ved at
hjelmkanten
treffer nakken. Kraven til venstre er i tillegg CE-merket. |
 |
Hansker er et must,
crosshansker skal være lette
og
bevegelige samt gi
beskyttelse til fingre. Man
må ikke
ha hansker beregnet
for cross, men dette anbefales. |
 |
I
tillegg må man ha bukse og jakke. Man må ikke
ha
spesielt utstyr men det anbefales. Kravet er imidlertid
langermet trøye
og bukse - og skal være i brannsikkert stoff.
Avbildet sett er skjorte for å ha utenpå brynje og bukse
som
er polstret med innlegg for ekstra beskyttelse av
hofter og kne. |

Diverse "kjekt
å ha" utstyr til motocross...
• Luftfilter-kit: Inneholder som regel en dunk til å vaske
luftfilteret i med en
spesiell
veske. Det er også med en dunk med luftfilter-olje som brukes til å
sette
inn filteret
med
spesiell luftfilterolje.
Et slikt sett kan må få kjøpt hos mange motocross
butikker.
• Løftebukk: En enkel løftebukk til å sette sykkelen på, denne
fungerer
slik at man kan
løft opp sykkelen på bukken ved å trykke ned en spak
med benet. En slik bukk
selges blant annet på:
www.zigomc.no
• Telt: Med et 3x3m quick up telt kan du ha det ganske mye
triveligere i depotet når det
er regn.
Facta Service har kvalitetstelt; se her:
www.facta.no
•
Reservedeler: Det man absolutt burde ha med i verktøykassen er ekstra
deler til
sykkelen. En bremsehendel, clutchhendel, ekstra luftfilter og smøring til
kjedet er
greit
å ha med seg.
Se
eller hør med Zigo-MC:
www.zigomc.no
Finner du feil i teksten; vennligst ta kontakt med
webmaster
|

|
|
|
Støtt våre samarbeidspartnere fordi de
støtter oss! |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Vi
treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for
motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert
for
Klikk her
for å laste ned den
nyeste versjonen.
Webmaster
administrerer nettstedet
for NMK
Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig
beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren
arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne
nettsider det
linkes til.
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk. |
|
|
|