28.11.2009, Sist oppdatert 27.05.2011

Tilbake

At femåringer freser rundt på motorsykkel høres kanskje ikke helt betryggende ut. Men ta det med ro: Fra 2001 ble det lov i Norge. Minicrossere med 2 og 4 hjul, samt mini snøscooter er populærbetegnelsen på motocross for barn. Minicross for de aller minste foregår på enkle baner uten hopp, men med svinger og humper.

Har du spørsmål, ta kontakt med en i klubben.
Se personer i klubben

Se egen side www.motocrossharstad.no


Nye utøvere

- mellom 5-8 år kan tegne MIKROLISENS

- over 9 år kan tegne REKRUTTERINGSLISENS og betales på banen.
Er du ikke medlem kan dette tegnes og treningsavgift betales til lisensansvarlig.

 

Det anbefales at foreldre tar barnet med på banen noen ganger når det er trening for å se hva som foregår. Barnet får sjansen til å bli kjent med andre utøvere samtidig som de voksne kan få informasjon og svar på spørsmål over en kopp kaffe.

 

Se aktivitetskalenderen når det er trening

Last ned brosjyre: Info om motocross
Last ned brosjyre: Starte med motocross

 

Lærer fort
Så snart barna har tatt av støttehjulene på tråsykkelen er de store nok for motocross. Motorsyklene for de minste er på 50 – 65 ccm og toppfarten er cirka 40 km/t. Syklene har automatgir, ellers er de laget som voksenmotorsykler.

- Barna lærer seg å kjøre på én dag. Kravet er at de kan sykle på tråsykkel og beherske sykling uten støttehjul, og interessen for minicross er sterkt voksende. Lek og allsidig aktivitet skal prege tilbudet for å stimulere barns utvikling og aldersbestemte trenbare egenskaper.

Ekstremsport?
En kan ikke kalle det for ekstremsport, men helt ufarlig er det ikke. Det blir noen velt og kollisjoner, men nesten aldri noen skader. Ungene kjører med hjelm og spesielt beskyttelsesutstyr for overkroppen. De fleste har nok slått seg mer på tråsykkel enn i motocross.

- Bedre trafikanter
Selvfølgelig er det viktigste for ungene at det er artig, men vi har den oppfatningen at sporten gjør barna mye bedre rustet når de små etter hvert blir 16 år og kan begynne å kjøre moped på veiene våre. Når de senere går til motorsykkel og bil i trafikken mener de som har forsket på dette at de som har motorsport som hobby blir forsiktigere og sikrere trafikanter når de får rast fra seg under kontrollerte former på bane.

Det er i regi av Norges Motorsportsforbund at barn og unge mellom 5 og 16 år kan kjøre motorsykkel i Norge.

Dyr moro?
Sporten er nok ikke den billigste du kan drive med. En ny minicrossykkel koster rundt 11 - 13.000 kroner, pluss sikkerhetsutstyr som nytt koster rundt 5.000 kroner. – Men mange kjøper brukt sykkel til rundt 7.000 kroner og brukt utstyr finnes i sirkulasjon i miljøene.

Hva trenges?
Motorsykkel:
Hva slags sykkel en skal ha avhenger av ferdighetsnivå og hva man liker. Det er viktig at man begynner med  en motorsykkel som barnet kan mestre. Det er ikke nødvendig å ha det som er "værst", da dette fort kan skremme skremme barna, og ta fra dem gleden med å kjøre motorsykkel. Størrelsen har mye å si, en motorsykkel som er for liten kan være like uheldig som en som er for stor. Som med alle motorsykkelkjøp så betyr følelsen like mye som fornuften, men her beskrives endel egenskaper for de forskjellige sykkeltyper som man bør være klar over.

2-takt kontra 4-takt:
Tendensen går i dag klart i retning av 4-takts sykler innen cross. Motoren har en jevn effektkurve og bra drag allerede ved tomgang. 2-takterne er sterkere, men har en "hissig" effektkurve og krever mye turtall. 2-takterne har lite motorbrems, og er lette å trille i gang om man bremser stopp på motoren. 4-takterne har kraftig motorbrems, og dersom motoren stopper nytter det ikke å trille den i gang.

I reglementet er det krav om:
(se nedenfor)
Starter man når barnet er 5 år er det ikke krav om lisenskurs som nevnt under.

Hvordan starter jeg med Minicross/Motocross???
Har du lyst til å starte opp med motocross? Vi skal herunder forsøke å forklare litt om hva som skal til for å aktivt kunne kjøre motocrossløp og treninger. Det første man må gjøre for å kunne dra på en motocrossbane for å kjøre treninger eller løp er ta lisenskurs for motocross. Kurs holder klubben i starten av sesongen.
Følg med på hjemmesiden
NMK Harstad      og se aktivitetskalenderen

Du må også ha medlemskap i en klubb tilknyttet Norges
Motorsportforbund eks. NMK Harstad
Les om medlemskap - og meld deg inn her

Det er i forbindelse med en klubb du også kan ta lisenskurs i motocross. I forhold til f.eks. roadracing er motocross ganske mye mer utbredt i Norge p.g.a. at mange av klubbene også har egen motocrossbane.

Er det dyrt?
Et lisenskurs i motocross koster vanligvis lite eller ingenting, men du må betale en lisensavgift til forbundet for at lisensen skal være gyldig.

Hva trenger jeg?
Lisenskurset inneholder en praktisk og en teoretisk del. Teoridelen av kurset går som regel over 2 kvelder mens den praktiske delen gjennomføres på en kveld. På teoridelen trenger man kun penn og papir. Når det gjelder den praktiske delen av kurset er det et par ting man bør ha i orden:

Motorsykkel
Du trenger en motocrossykkel for å gjennomføre kurset, hvis du ennå ikke har skaffet deg en motocrossykkel kan du bruke markedsplass hvor det er mye brukte sykler til salgs.
Se Kjøp & Salg
Har du ikke hverken penger eller sykkel kan du høre med klubben om det finnes sykler du kan bruke under
lisenskurset. På en motocrossykkel er det viktig at det ikke er skarpe utstikkende gjenstander. Et godt eksempel på en skarp utstikkende gjenstand er en bremsehendel hvor den ytterste "kula" er knekt av i en velt og dermed sitter kun selve hendelen igjen og er veldig spiss. Slike ting er ikke lov å kjøre med i motocrossbanen.

Personlig kjøreutstyr
Det er også i motocrossverdenen utrolig mye forskjellig utstyr å velge blant. Så lenge utstyret tilfredsstiller sikkerhetskravene kan du velge det utstyret du liker best selv både når det gjelder farge og fasong.
I reglementet er det kun krav om godkjent hjelm, bryst og ryggskjold (crossvest), hansker og skikkelige støvler med god beskyttelse av fot og legg (crosstøvler) samt en langarmet trøye/jakke og bukse i brannsikkert stoff.
I tillegg anbefales det å bruke knebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og albuebeskyttere. Det finnes også
beskyttelsesjakker med både albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold. Såkalte "Enduro-vester" er geniale da man har all beskyttelse for overkroppen i ett plagg. De er også mye behagligere å kjøre med enn tradisjonelle crossvester. Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele ryggraden.

 

Det er et krav på motocrossbanen at man bruker en
godkjent hjelm, denne skal være CE-merket.
For å unngå å få grus-spruten
(fra han som ligger foran deg) i øynene kjører
man også med kjørebriller som festes på hjelmen.
 

Et av de viktigste punktene når det gjelder kjøreutstyr
og motocross er støvlene. Gode støvler beskytter ben
og ankler mot skader ved en velt. Det er fort gjort å
velte i crossbanen å få sykkelen over bena.

Vær OBS på at lønner seg å investere i skikkelige støvler
og ikke "billig-støvler" som ofte er veldig myke i sålen og
som gjør kjøringen ubehagelig. I tillegg kan disse også
være sparsom med støtte i sidene og over rist.

Avbildet er anerkjente crosstøvler som har solid såle,
gir meget god beskyttelse av fot og legg samt tåparti.

 

 

Knebeskyttere er et krav.

Dette trenger man, og det finnes flere typer på markedet.
Det som mange har begynt å bruke er knebeskyttere som
er leddet ved kneet slik at man kan feste den litt opp på
låret og nedover leggen. Disse gir maksimal beskyttelse
og kjørekomfort men koster noe mer enn vanlige
knebeskyttere.

(Lange leddet knebeskyttere er nødvendig i minicross for
de minste. Knebeskyttere som ofte brukes ved
rulleskøyteløpere - avbildet nederst av disse to - er helt
greit)

 

 

For å holde nyrene på plass bruker man nyrebelte i
motocross. Mange bruker dette i forbindelse med en
ryggskinne som i tillegg til å beskytte ryggen har samme
funksjon som et nyrebelte hvor man spenner dette fast
rundt mageregionen.

(ikke krav i minicross for de minste, brynje som under er
fullstendig dekket)

 

Brynje (crossvest) bruker man for å beskytte bryst, rygg
og skuldre mot harde støt. Mange av disse har også albue-
beskyttere på seg. Det finnes også beskyttelsesjakker med
både albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold.

Såkalte "Enduro-vester" er geniale da man har all
beskyttelse for overkroppen i ett plagg. De er også mye
behageligere å kjøre med enn tradisjonelle crossvester.
Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele
ryggraden.

Et eksempel på bra beskyttelse kan du se til venstre her,
(nederst). Denne beskytter bryst, rygg, skuldre og albue
og kalles "Enduro-vest". Ofte brukt i minicross for de minste
da den er behagelig, lett å ta på og er "alt-i-ett" og
beskytter maksimalt.

 

Nakkeskader er sjeldne, men får drastiske følger.
Disse kragene er en ekstra beskyttelse, men ingen krav.

Enkel nakkekrage (avbildet øverst, med vaskbart trekk).
Nakkekrage ("donut" type) er ikke laget for å beskytte
nakke mot kompresjon/vridning. Meningen med disse er å
beskytte kragebeinet mot slag fra hjelmen.

Denne litt mer avanserte nakkekragen (avbildet nederst)
er laget av karbonfiber, fiberglass og forsterket plastikk
delvis dekket med en myk støtabsorberende skum. Denne
gir god beskyttelse mot skader som følge av ekstrem
hodebevegelse forover, bakover og sidelengs. Samtidig
beskytter det også mot kompresjon av ryggraden, og den
beskytter mot potensielle skader ved at hjelmkanten
treffer nakken. Kraven til venstre er i tillegg CE-merket.

Hansker er et must, crosshansker skal være lette og
bevegelige samt gi beskyttelse til fingre. Man må ikke
ha hansker beregnet for cross, men dette anbefales.

I tillegg må man ha bukse og jakke. Man må ikke ha
spesielt utstyr men det anbefales. Kravet er imidlertid
langermet trøye og bukse - og skal være i brannsikkert stoff.

Avbildet sett er skjorte for å ha utenpå brynje og bukse
som er polstret med innlegg for ekstra beskyttelse av
hofter og kne.

Diverse "kjekt å ha" utstyr til motocross...
Luftfilter-kit: Inneholder som regel en dunk til å vaske luftfilteret i med en
spesiell veske. Det er også med en dunk med luftfilter-olje som brukes til å
sette inn filteret med spesiell luftfilterolje.
Et slikt sett kan må få kjøpt hos mange motocross butikker.

Løftebukk: En enkel løftebukk til å sette sykkelen på, denne fungerer
slik at man kan løft opp sykkelen på bukken ved å trykke ned en spak
med benet. En slik bukk selges blant annet på:
www.zigomc.no

Telt: Med et 3x3m quick up telt kan du ha det ganske mye
triveligere i depotet når det er regn.
Facta Service har kvalitetstelt; se her:
www.facta.no

Reservedeler: Det man absolutt burde ha med i verktøykassen er ekstra deler til
sykkelen. En bremsehendel, clutchhendel, ekstra luftfilter og smøring til kjedet er
greit å ha med seg.

Se eller hør med Zigo-MC: www.zigomc.no

 


Finner du feil i teksten; vennligst ta kontakt med webmaster
 

 


 

Støtt våre samarbeidspartnere fordi de støtter oss!
Vi treffes på Harstad Motorsport Senter
- Harstads aktivitetssenter for motorsportsinteresserte i ditt nærmiljø -

Sidene er optimalisert for 
Klikk her for å laste ned den nyeste versjonen. Webmaster administrerer nettstedet
for NMK Harstad. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © NMK Harstad. Redaktøren arbeider etter regler for god presseskikk
og er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det
linkes til. 
Les mer om vilkår, redaktøransvar og presseetikk.